برخورداری از مواهب طبیعی بینظیر، مازندران را در برترین جایگاه صنعت گردشگری در کشور قرار داده، اما آورده چندانی برای تحول استان نداشته است
گردشگری مازندران، فراخور نامش نیست
مازندران همواره رتبه اول گردشگری کشور را دارد اما هرگز موفق نشده تا به اتکای این مساله بسیار مهم، برای مردمانش امتیازهای ویژه، فراخورِ ویژگیهای منحصر بهفردش، فراهم کند. امروز ایرنا در گزارشی به مساله گردشگری مازندران و مسائل و مشکلات مبتلابه آن پرداخت. در این گزارش، مصاحبه با مدیرکل گردشگری و معاون اقتصادی استانداری مازندران را در این ارتباط میخوانید.
به گزارش تفکر، مازندران همواره رتبه اول گردشگری کشور را دارد اما هرگز موفق نشده تا به اتکای این مساله بسیار مهم، برای مردمانش امتیازهای ویژه، فراخورِ ویژگیهای منحصر بهفردش، فراهم کند.
امروز ایرنا در گزارشی به مساله گردشگری مازندران و مسائل و مشکلات مبتلابه آن پرداخت. در این گزارش، مصاحبه با مدیرکل گردشگری و معاون اقتصادی استانداری مازندران را در این ارتباط میخوانید.
■گرفتاریهای دست و پاگیر سرمایهگذاری گردشگری در مازندران
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران در اینباره گفت: بیشتر از ۲۰۰ سرمایهگذار برای حضور و فعالیت در بخش گردشگری در مازندران ورود پیدا کردهاند اما برخی از این سرمایهگذاران در گیر و دار مسائل اداری و قانونی سالها معطل باقی ماندهاند.
حسین ایزدی افزود: کُندی روند صدور مجوز و پاسخ استعلامات و همچنین قرار گرفتن روند انجام امور در چرخه چارچوبهای اداری باعث دلسردی و دلزدگی برخی سرمایهگذران گردشگری شده است و به اذعان آنان سرمایهگذاری در این زمینه به صرفه نخواهد بود.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران توضیح داد: با طولانی شدن پروسه صدور مجوزها و تاخیر در ساخت و اجرای طرحهای گردشگری و با توجه به تورم موجود که موجب افزایش هزینه ساخت می شود اجرای آن برای سرمایهگذار صرفه اقتصادی ندارد یا سوددهی آن پایین است.
وی با اشاره به اینکه در زمینه اجرای طرحهای گردشگری ۱۶ دستگاه مرتبط هستند، اظهار کرد: با توجه به موانعی که وجود دارد با تصمیم رییس کل دادگستری مازندران جلسه پیگیری رفع این موارد برگزار شد که دستاوردهای خوبی را به همراه داشته است.
سرپرست معاونت اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران هم در این ارتباط گفت: ۶۵ متقاضیان سرمایهگذاری که به این معاونت مراجعه میکنند سرمایهگذاری در حوزه گردشگری استان مدنظر است.
رضا گنجی اضافه کرد: اما از این بین به دلیل پارهای مشکلات بخصوص بروکراسیهای سخت اداری باعث شده از این تعداد ۱۵ درصد سرمایهگذاریهای گردشگری وارد گام عملیاتی و اجرا بشود در حالیکه مازندران با وجود داشتن ظرفیتهای مناسب فرصتهای خوبی برای جذب و اجرای طرحهای گردشگری دارد.
وی به بررسیهای انجام شده در این خصوص اشاره و خاطرنشان کرد که عدم صدور مجوزها و تاخیر در آن به همراه طولانیمدتشدن بروکراسیهای اداری برای انجام کارها از جمله دلایل اصلی بیرغبتی سرمایهگذاران گردشگری در مازندران است.
سرپرست معاونت اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران توضیح داد: به طور مثال سرمایهگذار برای اخذ مجوزها میبایست در چندین کمیته از جمله زیربنایی، تبصره یک و هوای پاک شرکت کند و موافقتهای اصولی در این حوزه را اخذ کند اکنون با تدبیر اتخاذ شده تمامی مراحل صدور مجوزها در قالب یک جلسه متحد و بهصورت همزمان بررسی و انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: همین روند باعث میشود تا صدور هر مجوز که طور متوسط یک تا ۲ ماه زمان میبرد، همه آنها در همین مدت و یا کمتر بررسی و صادر شود.
گنجی گفت: در دولت چهاردهم و دوره جدید مدیریتی استان مازندران با بهکارگیری توانمندیهای حوزه گردشگری بهمنظور جذب سرمایهگذاران، بستههای ویژه تدوین شده است تا بتوانیم سرمایهگذاران را یاری رسانیم و کارها تسریع یابد.
وی با تاکید بر اینکه نگهداشت سرمایهگذار در استان مازندران ضروری و لازم است، ادامه داد: سرمایهگذار به دنبال کاستن از دردسرها درمسیر انجام کارهایش است و مسوولان امر موظف هستند تا با امکانات و ابزاری که در اختیار دارند این مسائل را رفع کنند.
عذاب وجدان در حمام
دوش آب گرم بعد از یک روز کاری که عبور از خیابان، هیاهو و شلوغیهایش کلی رنگ و روی آدم را(پس از تخریب خاموشِ ریهها) سیاه میکند، چه اتفاق خوشایندیست. تصور کنید که این دلخوشی محبوب را ناگهان یا حتی یواشیواش از دست بدهیم! چه حسی به ما دست میدهد ؟
تشنهلب در هوای آلوده میمیریم
برای اینکه مخاطب این نوشتار متوجه عمق گرمایش جهانی و تغییرات اقلیم باشد لازم است یادآور شویم تا همین چند سال قبل، جنگلهای منطقه الیت در مرزنآباد چالوس در آبانماه زیر نیم متر برف مدفون بود اما طی هفتههای اخیر که اسیر حریق شد، نه تنها برف و بارانی در منطقه نباریده بود بلکه برگهای خشک گیاهان مانند یک انبار باروت عمل کرد و در خدمت گسترش آتش درآمد.
«ایلیوشین» در وقت اضافه
قبول کنیم ما میزبان شایستهای برای میراث جهانی یونسکو نبودیم؛ ما مدیریت بحران را فقط در جلسهها بلدیم؛ در عمل هیچی بلد نیستیم؛ ما پدافند غیر عامل _این سازمان بلندآوازه دولتی_ را برای چه داریم وقتی اینهمه در برابر بلایای طبیعی و غیر طبیعی آسیبپذیریم و اقدامها نیز در وقت اضافه و بدون هزینههای نابودکننده، منتج به نتیجه نمیشود؟