یادداشت رسیده به «تحریریه تفکر» درخصوص ویلاسازیهای بیضابطه در غرب مازندران؛
زگیلهای بتنی؛ مانع سرمایهگذاری مولد
غرب مازندران علیرغم ویژگیهای خاص و کمنظیر گردشگری همواره مورد توجه سرمایهگذاران در بخش املاک، مستغلات و صنعت ساختمان بوده است و نبود شیوه درست حکمرانی و بیبرنامگی دولتها در صنعت گردشکری و رواج سوداگری در بخش زمین و ملک، «سرمایهگذاری غیرمولد» و «انباشت داراییهای راکد» را به دنبال داشت که تهدیدی برای برای صنعت گردشگری و کشاورزی است.
به گزارش تفکر، بر این اساس روستاهای غرب مازندران در حالی با گستردگی تفکیک زمینهای کشاورزی و ساخت و سازهای غیرهمگون و غیرمجاز، هویت و کارکرد تولیدمحور خود را از دست داده و جذابیتی برای گردشگری ندارند که همچنان دستگاههای دولتی در یک برنامهریزی نامتناسب با مزیت رقابتی، اقلیم و معماری منطقه؛ پیگیر عمران و آبادانی آن هستند. طی کردن این روال توسط حکمرانان در شهرستان، بخش و روستا در واقع کورکردن چشم به جای درست کردن ابرو است.
در حالی که فعالان بخش املاک و مستغلات عرصه را بر کشاورزی و گردشگری تنگ کردهاند، دولت با چه راهبرد و سیاستگذاری ذیل کدام پارادایم میتواند با کنترل املاک و مستغلات، موجب رشد تولید ناخالص داخلی منطقه شود؟
بررسی روندها و رویدادها در سیستم اجتماعی- اقتصادی غرب مازندران به روشنی نشان میدهد که مسافرت انبوه زمینهساز و مسبب اصلی ناپایداریهای متعدد مانند مهاجرت و خانههای دوم است.
بنابراین اصلاح ساختار اقتصادی، ناگزیر و ناگریز باید بر مدیریت مسافرت انبوه استوار شود. به بیانی دیگر با تبدیل مسافرت انبوه به جریان گردشگری میتوان شرایط را برای رونق گردشگری و حفظ کشاورزی فراهم کرد تا روند فزاینده فروش زمین توسط بومیان کاهش یابد.
بر این اساس فرمانداریها باید رویکردهای جدید حکمرانی مبتنی بر «حفظ منابع» و افزایش پایداری را در شهرستانها اتخاذ کنند تا شرایط برای سرمایهگذاری در بخش کشاورزی و گردشگری مهیا شود. چراکه طی شدن روال قبلی و فعلی چاره کار نبوده و به جذب سرمایهگذار نیز نمیانجامد. مقوله سرمایهگذاری بیش از آنکه به جذب سرمایهگذار و تعریف پروژههای سرمایهگذاری وابسته باشد به جهتگیریها و سیاستهای دولت (استانداری و فرمانداری) و تسهیل شرایط، افزایش امنیت و کاهش مخاطرات سرمایهگذاری وابسته است بنابراین اقداماتی به شرح زیر با پیگیری مجدانه فرمانداریها میتواند بسترساز «سرمایهگذاری مولد» باشد:
ـ اصلاح رویههای سلیقهای و ناکارآمد برنامه مولدسازی دستگاههای دولتی مانند: عقد قراردادهای یکساله و مزایدههای کوتاهمدت برای سرمایهگذاری.
ـ اصلاح روند طولانی و بعضاً غیرضروری پاسخ به استعلامات برای اخذ مجوزهای سرمایهگذاری در بخش کشاورزی و گردشگری.
ـ کاهش وابستگی شهرستان به درآمد دهیاریها از محل مجوزهای ساخت و ساز.
ـ محدود کردن سوداگری دهیاریها به بهانه مجوز ساخت و ساز و اخذ سند و ...
ـ جلوگیری از ساخت و سازهای ناهمگون مثل برجسازی در نوار ساحلی و آپارتمانسازی در روستاها.
ـ آموزش و راهبری بخشداریها و دهیاریها برای ایجاد درآمد پایدار در روستاها.
مطابق با اظهارات مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران در سال ۱۴۰۲: در غرب مازندران ۳۰ هزار مشترک غیرمجاز برق بدون داشتن انشعاب به این انرژی دسترسی دارند و استفاده بیرویه میکنند و این نشان از رشد فزاینده ساخت و ساز دارد.
عذاب وجدان در حمام
دوش آب گرم بعد از یک روز کاری که عبور از خیابان، هیاهو و شلوغیهایش کلی رنگ و روی آدم را(پس از تخریب خاموشِ ریهها) سیاه میکند، چه اتفاق خوشایندیست. تصور کنید که این دلخوشی محبوب را ناگهان یا حتی یواشیواش از دست بدهیم! چه حسی به ما دست میدهد ؟
تشنهلب در هوای آلوده میمیریم
برای اینکه مخاطب این نوشتار متوجه عمق گرمایش جهانی و تغییرات اقلیم باشد لازم است یادآور شویم تا همین چند سال قبل، جنگلهای منطقه الیت در مرزنآباد چالوس در آبانماه زیر نیم متر برف مدفون بود اما طی هفتههای اخیر که اسیر حریق شد، نه تنها برف و بارانی در منطقه نباریده بود بلکه برگهای خشک گیاهان مانند یک انبار باروت عمل کرد و در خدمت گسترش آتش درآمد.
«ایلیوشین» در وقت اضافه
قبول کنیم ما میزبان شایستهای برای میراث جهانی یونسکو نبودیم؛ ما مدیریت بحران را فقط در جلسهها بلدیم؛ در عمل هیچی بلد نیستیم؛ ما پدافند غیر عامل _این سازمان بلندآوازه دولتی_ را برای چه داریم وقتی اینهمه در برابر بلایای طبیعی و غیر طبیعی آسیبپذیریم و اقدامها نیز در وقت اضافه و بدون هزینههای نابودکننده، منتج به نتیجه نمیشود؟