رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سوادکوه شمالی در حاشیه مراسم مردمی «امیریخوانی» تأکید کرد:
لزوم انتقال هنرهای اصیل محلی به نسل جدید
«نجمه روحی» با اشاره به اینکه هنرهایی چون «امیریخوانی» ازجمله هنرهای اصیل مازندرانی هستند که با آموزههای دینی و اسلامی، آمیخته شدهاند از ضرورت انتقال این هنرها به نسل جدید خبر داد و گفت: کودکان و نوجوانان در چنین رویدادهایی با آیینها و هنرهای اصیل منطقهای آشنا و به آن علاقهمند میشوند.
به گزارش تفکر، بهمناسبت میلاد مولیالموحدین،حضرت علی (ع)،به همت فعالان و حامیان فرهنگ و هنر بومی و سنتی شهرستان و با همکاری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان سواد کوه شمالی، برنامه هنری امیریخوانی توسط هنرمندان امیریخوان، به همراه تلمزنی، یکی از فعالیتهای سنتی و بومی اقتصاد منطقه، در مرکز بازار سواد کوه شمالی اجرا شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سوادکوه شمالی در حاشیه این برنامه خودجوش مردمی گفت: امیریخوانی، هنر اصیل مازندرانی برای عشق به طبیعت و ائمه اطهار(ع) است که این آواز سنتی و مذهبی مازندران، بهعنوان یک هنر اصیل و قدیمی، در مراسمات کشاورزی، شبنشینیها و جشنهای ائمه اطهار(ع) مرسوم است لذا برای تداوم و ماندگاری این آیینها، فرهنگها و سنتهای بومی و انتقال این مفاهیم به نسل جدید تلاش بیشتری باید انجام شود تا این آداب ورسوم بومی به فراموشی نروند.
«نجمه روحی» در ادامه ضمن استقبال مردم از این برنامه افزود: با توجه به اینکه آواز سنتی امیریخوانی غالباً در جشنهای مذهبی ائمه اطهار(ع) توسط امیرخوانان بومی اجرا میشود، تاثیرگذاری دین اسلام بر موسیقی سنتی و اشعار تبری دیار علویان و دوستداران اهل بیت(ع) را نشان میدهد لذا همزمان با ولادت با سعادت امام اول شیعیان، حضرت امام علی (ع) و گرامیداشت روز پدر،این برنامه هنری در شهرستان سواد کوه شمالی برگزار شد که موسیقی «للهوا» توسط کریم کمالیفر، آواز امیریخوانی توسط عزت فرزان و ساز «تنبک» توسط نوجوان هنرمند پرهام عسگری اجرا شد.
رییس اداره فرهنگ وارشاد ضمن اشاره به اهمیت حفظ و پاسداشت آیینها، آداب و رسوم بومی، سنتی و محلی مازندران خاطر نشان کرد: بههمراه اجرای موسیقی امیریخوانی، تلمزنی که یک روش سنتی کرهگیری در میان اقوام مازندرانی بهویژه در مناطق کوهستانی است که از ماست بهعنوان پیشماده اولیه برای گرفتن کره حیوانی و دوغ استفاده میشود بهطوریکه در این روش، ماست را درون بشکههایی استوانهای از جِنس چوب ریخته و به وسیله چوبی بلند به نام تلم که در زبان مازنی به معنای چوب بلند میباشد؛ اقدام به زدن ماست میکنند که به این روش تلمزنی میگویند.
شایان ذکر است این برنامه خودجوش مردمی با تلاش و هماهنگی ابراهیم داشاب فروشنده محصولات صنایع دستی و سنتی «کچه» و با همکاری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی سوادکوه شمالی، با هدف ترویج فرهنگ و هنر غنی و اصیل بومی شهرستان سوادکوه شمالی و افزایش جذب گردشگران به این منطقه اجرا گردید.
عذاب وجدان در حمام
دوش آب گرم بعد از یک روز کاری که عبور از خیابان، هیاهو و شلوغیهایش کلی رنگ و روی آدم را(پس از تخریب خاموشِ ریهها) سیاه میکند، چه اتفاق خوشایندیست. تصور کنید که این دلخوشی محبوب را ناگهان یا حتی یواشیواش از دست بدهیم! چه حسی به ما دست میدهد ؟
تشنهلب در هوای آلوده میمیریم
برای اینکه مخاطب این نوشتار متوجه عمق گرمایش جهانی و تغییرات اقلیم باشد لازم است یادآور شویم تا همین چند سال قبل، جنگلهای منطقه الیت در مرزنآباد چالوس در آبانماه زیر نیم متر برف مدفون بود اما طی هفتههای اخیر که اسیر حریق شد، نه تنها برف و بارانی در منطقه نباریده بود بلکه برگهای خشک گیاهان مانند یک انبار باروت عمل کرد و در خدمت گسترش آتش درآمد.
«ایلیوشین» در وقت اضافه
قبول کنیم ما میزبان شایستهای برای میراث جهانی یونسکو نبودیم؛ ما مدیریت بحران را فقط در جلسهها بلدیم؛ در عمل هیچی بلد نیستیم؛ ما پدافند غیر عامل _این سازمان بلندآوازه دولتی_ را برای چه داریم وقتی اینهمه در برابر بلایای طبیعی و غیر طبیعی آسیبپذیریم و اقدامها نیز در وقت اضافه و بدون هزینههای نابودکننده، منتج به نتیجه نمیشود؟