کد خبر : 6275
زمان انتشار : 1404/08/07 |
حرکت نخستین قطار پنج ستاره از ساری به مشهد
مدیرکل راه‌آهن شمال خبر داد:

حرکت نخستین قطار پنج ستاره از ساری به مشهد

«رحمان معصومی» گفت: امروز چهارشنبه با حضور مدیران ملی و استانی نخستین قطار مسافری پنج‌ستاره مسیر ساری-مشهد در ناوگان ریلی مازندران قرار گرفت و با حدود ۳۲۰ مسافر عازم خراسان رضوی شد.

به گزارش تفکر، مدیرکل راه‌آهن شمال در حاشیه این مراسم گفت: قطار مسافری پنج ستاره فدک هشت سالن و ظرفیت جابه‌جایی ۳۲۰ مسافر در هر سفر را دارد و قرار است هر هفته یک بار در مسیر ساری-مشهد و بالعکس مسافران این استان را جابه‌جا کند.

وی گفت: این اقدام گامی موثر در ارتقای کیفی خدمات ریلی کشور و پاسخی مناسب به نیاز مردم دیار علویان و عاشقان امام رضا(ع) در مازندران است.

رحمان معصومی با اشاره به این‌‎که این اتفاق یکی از درخواست‌های جدی مردم مازندران بود، گفت: از مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و معاون وزیر راه و شهرسازی که دستور راه‌اندازی این قطار را دادند و همچنین پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران که منجر به تحقق این امر شد سپاسگزارم. 

وی افزود: روزانه ۸۰ رام قطار مسافری رفت و برگشت وارد ایستگاه مشهد می‌شود و اضافه کردن یک قطار به این ۸۰ رام قطار، کار دشواری است که با تلاش همه مسئولان راه‌آهن و برنامه‌ریزی درست فراهم شد.

مدیرکل راه‌آهن شمال خاطرنشان کرد: ساعت رفت و برگشت این قطار طوری برنامه‌ریزی شده که صبح وارد ایستگاه مشهد می‌شود و در مسیر برگشت نیز صبح به ساری می‌رسد.

معصومی با اشاره به مزایای متعدد حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای گفت: مصرف سوخت ناوگان ریلی یک هفتم ناوگان جاده‌ای است و زمینی که برای ساخت راه‌آهن استفاده می‌شود کمتر از جاده‌سازی است و از ایمنی بیشتری هم برخوردار است.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با وجود این‌که در راه‌آهن شمال ۵۰ درصد فعالیت حمل بار افزایش یافت، حوادث و سوانح ما ۳۰ درصد کاهش یافت. امسال در راه‌آهن شمال حدود ۸۰۰ هزار تن بارگیری و تخلیه انجام شد که اگر قرار بود با ناوگان جاده‌ای حمل می‌شد در رفت و برگشت به تردد ۶۴ هزار کامیون نیاز بود. روزی سه هزار مسافر در راه‌آهن شمال جابه‌جا می‌شوند که از تردد یک‌هزار خودرو در جاده‌های استان جلوگیری می‌کند.

معصومی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه تکلیف این است که ۳۰ درصد از بار و مسافر با راه‌آهن حمل شود و تلاش می‌کنیم که با کمک همه مسئولان این هدف محقق شود.

وی افزود: در حال حاضر ۲ ریل‌باس در راه‌آهن شمال بین پل‌سفید و گرگان به‌صورت رفت و برگشت و با کرایه حداکثر ۳۰ هزار تومان فعالیت می‌کند. درآمد این ریل‌باس‌ها در ماه حدود ۷۰ میلیون تومان است. اما نگهداری‌اش بیش از یک میلیارد تومان هزینه دارد. با این حال در راه‌آهن با توجه به این‌که تمرکز درآمدی بر حمل بار است، باور به خدمت‌رسانی به مسافران حتی در صورت ناهم‌خوانی درآمد و هزینه متوقف نمی‌شود. حتی تقاضای ریل‌باس سوم نیز در استان وجود دارد که برای همکاری با سرمایه‌گذار در این زمینه آماده‌ایم.

لینک کپی شد
ارسال نظرات
یادداشت