
معاون هماهنگی و رییس اداره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش استان:
«پروژه مهر» مبتنی بر نگرش «تفکر سیستمی» است
«شعبانعلی رستمی» گفت: اگر بخواهیم اتفاق خوبی در پروژه مهر رقم بزنیم این اتفاق خوب با مشارکت هرچه بیشتر اولیای عزیز است و یکی از سیاستهای پروژه مهر امسال است که بر مشارکت اجتماعمحور تأکید دارد و اساساً مشارکت مردم در پروژه مهر، کارها را بهتر به جلو خواهد برد.
به گزارش تفکر، «شعبانعلی رستمی» در ابتدا ضمن قدردانی از تلاش همه همکاران، مدیران و معلمان آموزش و پرورش استان مازندران از غرب تا شرق گفت: پروژه مهر مهمترین برنامه ملی وزارت آموزش و پرورش است که از زمانی که دکتر فانی معاون وزارت آموزش و پرورش بود طرح شد و از دهه 90 و در زمان وزارت ایشان تا امروز به شکل جدی دنبال میشود .
معاون هماهنگی و رییس اداره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش استان گفت: شعار پروژه مهر سال تحصیلی 1405-1404 «توسعه عدالت آموزشي و پرورشي براي ايران، براي مدرسه» است كه در طول سال تحصيلي و به عبارتي از مهر تا مهر انجام ميپذيرد به این اعتبار که کارگروههای پروژه مهر در طول سال تحصيلي پيگير برنامهها هستند و و البته حجم بالاي پيگيريها از ارديبهشت تا شروع سال تحصيلي است
• پروژه مهر هفت کارگروه دارد
وی افزود: پروژه مهر که سال گذشته ٩ كارگروه داشت براي ١٤٠٤ ابتدا به 6 کارگروه و در ادامه با اضافه شدن کارگروه تعلیم و تربیت کودکان زیر 7 سال به ٧ كارگروه اضافه شد كه دبیرخانه آن در اداره ارزيابي عملكرد ادارهكل مستقر است و اين کارگروهها در كنار هم و بهصورت سيستمي کارها را به پیش میبرند تا در اول مهر مدارس بدون هیچ مشکلی فعالیتهای آموزشی و تربیتی خود را آغاز کنند.
رستمی از «توسعه عدالت آموزشی و تربیتی»، «افزایش کیفیت آموزش»، «مشارکت اجتماعمحور»، «توجه به سلامت و ایمنی» و «تقویت پژوهشسراهای دانشآموزی» بهعنوان پنج سیاست پروژه مهر برای سال تحصیلیِ پیش رو یاد کرد که همهی اولویتهای سند چشمانداز را در خود دارد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از الزامات تفکر سیستمی این است که فعالیت واحدها، جزیرهای و بدون ارتباط با هم نباشد و واحدها در کنار هم و بهموازات هم پیش بروند و همدیگر را تقویت کنند و در پروژه مهر نیز کارها با چنین نگرشی پیش میرود.
• تقریباً همه مأموریتهای آموزش و پرورش در قالب پروژه مهر اجرایی میشود
معاون هماهنگی و رییس اداره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش استان گفت: تقریباً همه مأموریتهای آموزش و پرورش در قالب پروژه مهر اجرایی میشود بهعنوان مثال تأمین تجهیزات و آمادهسازی فضا و کالبد مدارس، نقل و انتقالات، ثبتنام، صدور ابلاغ معلمان، کلاسبندیها و در نهایت تعلیم و تربیت کودکان زیر 7 سال شاید در ظاهر جدا از هم باشند اما مأموریتهایی هستند که توسط هر یک از کارگروهها، انجام میشوند و در نهایت همديگر را تکمیل میکنند.
رستمی در ادامه با اشاره به اینکه در فصل ثبتنام هستیم گفت: ثبتنام از شاخصهای مهم آغاز سال تحصیلی است مانند کلاسبندی، صدور ابلاغ و توزیع کتب درسی و من لازم میدانم از همه مدیرانی که این روزها در مدارس حضور دارند و برای ثبتنام تلاش میکنند، بهطور ویژه قدردانی کنم.
وی در همین زمینه ادامه داد: امسال حدود پانصد و سی هزار دانشآموز در مدارس دولتی و غیردولتی استان ثبتنام خواهند شد و این فرایند توسط عوامل مدرسه در حال انجام است.
• 67 هزار ساعت کسری داریم که باید جبران شود
رستمی همچنین گفت: پیشبینی ما برای کسری ساعات آموزشی، حدود 67 هزار ساعت است که منابعی تعریف شده تا این کسری جبران شود. برنامه آموزش و پرورش مازندران برای جبران این کسری، دعوت به کار از بازنشستگان، ارائه اضافهکار به معلمان شاغل و همچنین جذب نیرو از طریق ماده 28 است که روز پنجشنبه و جمعه 9 و 10 مرداد همزمان با سراسر کشور در استان برگزار شد.
وی گفت: برابر قانون و تأکیدهای رهبر معظم انقلاب هرگونه جذب در کادر آموزشیِ آموزش و پرورش باید از مجاری دانشگاه فرهنگیان باشد اما این ماده قانونی، برای جبران کسری نیروی آموزشی اجرایی میشود و امسال برگزاری آزمون ماده 28 تأخیر داشت و این تأخیر هم تصمیمی وزارتی و به خاطر جنگ دوازدهروزه رژیم صهیونیستی بود.
معاون هماهنگی و رییس اداره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه 832 نفر سهمیه مازندران هستند که از طریق آزمون ماده 28 جذب خواهند شد، گفت: پذیرفتهشدگان نهایی موظف هستند دورههای ضمن خدمت برای کیفیتبخشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند.
• بهجز پول بیمه و کتاب، هیچ پولی از خانوادهها مجاز نیست
وی ادامه داد: مدیران درخصوص ثبتنام هم مُرّ قانون را رعایت و به محدوده جغرافیایی توجه کنند و بهجز پول بیمه و کتاب، مجاز نیستند هیچ پولی از خانوادهها مطالبه کنند البته هستند خانوادههای بسیاری که دوست دارند مشارکت کنند و توصیه ما این است که اگر خانواده بزرگواری در قالب کمک به مدرسه خواست وجهی به حساب مدرسه پرداخت کند، این کار به پس از آغاز مهر موکول شود تا برای کسی چنین تصور ایجاد نشود که عوامل مدرسه در قبال دریافت وجه، ثبتنام را انجام دادند.
• اولیا در سامانه نظرسنجی ثبتنام شرکت کنند
رستمی در همین زمینه گفت: خانوادههایی که ثبتنام فرزند خود را انجام دادند، لازم است از طریق «کیوآرکد» در سامانه نظرسنجی وارد شوند و در این نظرسنجی شرکت کنند از این منظر که مشارکت خانوادهها، نباید محدود به مشارکت مالی یا پرسوجو از وضعیت درسی فرزندشان باشد ، به هر ميزان سطح مشاركت و مراقبت خانوادهها و جامعه از دستگاهها و سازمانها ارتقا يابد، كمك شاياني به بالندگي دستگاههاي اجرائي خواهد كرد لذا لازم است نقاط قوت و ضعف احتمالی که در مدرسه وجود دارد و ممکن است از چشم عوامل مدرسه مخفی مانده باشد، توسط اولیا در این نظرسنجی ثبت شود و هر شهرستانی که آمار بهتری از نظر شرکت اولیا در نظرسنجی داشته باشد، امتیاز بهتری هم میگیرد ضمن اینکه این شاخص از نظر وزارتخانه نیز مهم است و سامانه توسط کارشناسان اداره ارزیابی وزارت آموزش و پرورش روزانه رصد میشود.
• جلسات قطبی پروژه مهر را برگزار کردیم
وی به یکی دیگر از اقدامات در پیوند با پروژه مهر اشاره کرد و گفت: استان مازندران شامل 33 شهرستان و نواحي و منطقه است و استانی است که فاصله آن در غربیترین شهر یعنی رامسر تا شرقیترین شهر یعنی گلوگاه زیاد است و در آغاز کار، این 33 شهرستان و منطقه را به سه قطب تقسیم و جلسات قطبی شهرستانها و مناطق آموزش و پرورش را با محوریت پروژه مهر برگزار کردیم.
معاون هماهنگی و رییس اداره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش استان در همین رابطه افزود: با حمايت و راهبري مديركل محترم، جلسات قطبی غرب، شرق و مرکزی را با حضور نمایندگان و فرمانداران برگزار کردیم که نخستین جلسه آن 4 تیرماه در نور برای قطب غرب تشکیل شد و چند روز بعد جلسات قطب مرکز در شهرستان قائمشهر و جلسه قطب شرق نیز در میاندورود تشکیل شد.
• همهي بودنهای ما برای دانشآموزان است
وی تأکید کرد: همه سرمایه ما دانشآموزان هستند و چند سال دیگر ما نیستیم اما همین دانشآموزان در سر جای ما نشستهاند و سکاندار امور هستند و همه بودنهای ما برای دانشآموزان است و حتی بسیاری از ما که در چنین جایگاههایی حضور داریم، اولیای دانشآموز هم هستیم. من در همین زمینه میخواهم از اولیا خواهش کنم مشارکت بیشتری داشته باشند و امور آموزشی و تربیتی فرزندان خود را پیگیری کنند.
رستمی در همین زمینه ادامه داد: اگر بخواهیم اتفاق خوبی در پروژه مهر رقم بزنیم این اتفاق خوب با مشارکت هرچه بیشتر اولیای عزیز است که یکی از سیاستهای پروژه مهر امسال است که بر مشارکت اجتماعمحور تأکید دارد و اساساً مشارکت مردم در پروژه مهر، کارها را بهتر به جلو خواهد برد.
• تلاش داریم اول مهر خوبی داشته باشیم
وی به جلوههای شروعِ خوب در هر کاری اشاره کرد و گفت: همه تمرکز ما در ادارهکل آموزش و پرورش مازندران به مدیریت جناب کلبادینژاد این است که اول مهر خوبی داشته باشیم، ما میخواهیم در اول مهر، مدارس آماده باشند، کلاسبندیها انجام شده باشد، معلمان عزیز ابلاغ را گرفته و در مدرسه حاضر باشند، کتب درسی توزیع شده باشد، نظافت و وضعیت ظاهری مدارس، قابل قبول باشد تا جاییکه خانوادهها که روز اول در مدرسه حاضر میشوند ببینند مشارکت آنان چه اندازه نتیجهبخش بوده است.
وی در همین زمینه اضافه کرد: چنین شروعی در جامعه امیدآفرینی میکند و بسیار ارزشمند است.
• وضعیت مازندران در شاخصهای اصلی پروژه مهر مطلوب است
رستمی گفت: برابر آخرین آماری که از وزارتخانه گرفتیم تا امروز وضعیت مازندران در شاخصهای اصلی پروژه مهر بسیار خوب است و پیشبینی میکنم اگر با همین وضعیت به جلو برویم، مهر خوبی خواهیم داشت.
وی همچنین به وضعیت جنگی کشور اشاره کرد و گفت: دستگاه تعلیم و تربیت این وضعیت را نیز در نظر گرفته است و چند سناریو برای اول مهر تعریف شده است از وضعیت سفید، زرد، نارنجی و قرمز و هرچند در حال حاضر وضعیت تقریباً سفید است اما برای هر کدام از وضعیتها برنامههای مشخصی درنظر گرفته شده است.
• آموزش و پرورش مازندران در جنگ دوازدهروزه میزبانی شایستهای از مسافران بهعمل آورد
معاون هماهنگی و رییس اداره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش استان به جنگ دوازدهروزه اشاره کرد و گفت: مازندران حدود 50 شهید داد اما مانند برخی استانها، تخریب مدرسه یا واحد آموزشی بر اثر حملات صهیونیستها نداشتیم ضمن اینکه در اوج حضور مسافران در جنگ اخیر، توانستیم میزبانی خوبی از مسافران به عمل بیاوریم و برخي واحدهای آموزشی در اختیار این مسافران قرار گرفت و این قابلیت استان نیز از چشم مدیران وزارتی دور نماند و به آن اذعان کردند.
• جلسات شورای آموزش و پرورش شهرستان به ریاست فرمانداران محمل خوبی برای اجرای پروژه مهر است
وی در پایان گفت: فرمانداران روسای شورای آموزش و پرورش شهرستان هستند و لازم است طی حدود پنجاه روزی که تا بازگشایی مدارس داریم، این شوراها با قوت برگزار شود و از ظرفیت همه دستگاههایی که میتوانند به اجرای بدون نقص پروژه مهر کمک کنند، استفاده بهینه شود.

قسم به انجیرِ گلوگاه
سالها قبل دوستی خانوادگی داشتیم که در شهرستان گلوگاه ساکن بودند و در خانهباغ خود چند درخت پیر و جوان انجیر داشتند و پدرم به سبب عشقی که به انجیر داشت، میانههای مردادماه داغ، کل خانواده و حتی مادربزرگم که نابینا شده بود را از ساری به گلوگاه میبُرد تا به قول خودش، به همه ما حالی کند «خدا العیاذُ بالله در کتاب خودش بیخود به چیزی قسم نمیخورد!»

«رنج نوزاد در یخچال» و لذت استخراج رمزارز
آیا ندیدید پدری که فرزند تازهمتولد شده خود را در بر بازوان خود در یخچال نگه میداشت تا از خنکای آن استفاده و دمای بدن نوزاد خود را خنک کند ؟ چرا ؟ چون در گرمای قریب به 40 درجه، برق خانه قطع شده بود و پدر از سرمای باقیمانده در داخل یخچال استفاده میکرد تا حرارت بدن نوزادش را مهار کند. در چنین شرایطی استخراج رمزارز چه لذتی دارد ؟

هشداری برای ساکنانِ فردا
فعالان زیستمحیطی، دغدغهمندان و دلسوزان نیز مانند فرماندار ساری بارها درخصوص تغییر مسیر آب «اسبهرو» بهعنوان سرشاخه اصلی که 50 درصد آب رودخانه تجن را تأمین میکند، چه با احداث سد فینسک چه بدون احداث سد و با انحراف، هشدار دادهاند اما همسایه جنوبی ما تا امروز توجهی به این هشدارها نکرده است.
