هشدار معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:
آمار کودکان اوتیسم رو به افزایش است
معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در حاشیه نخستین جشنواره ملی تولیدات نرمافزاری و دستساختههای ارزیابی و مداخله حوزه اختلالات یادگیری ویژه و دیرآموز که در ساری برگزار شد، گفت: آمار کودکان مبتلا به اوتیسم در کشور رو به افزایش و بیش از نرم جهانی است و ضرورت دارد درخصوص علت این امر، مطالعات میدانی و پژوهشهای علمی صورت گیرد.
به گزارش تفکر، سالار قاسمی گفت: نُرم جهانی دانشآموزان با نیازهای ویژه یک درصد است و با توجه به حدود ۱۵ میلیون دانشآموز که در کشور داریم تعداد دانشآموزان استثنایی در کشور ما برابر با نُرمهای جهانی است اما در طیف اوتیسم ما شاهد افزایش دانشآموز هستیم و باید این موضوع مورد مطالعه دقیق قرار بگیرد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه افزود: ۲۳ هزار معلم در مقاطع مختلف مشغول تدریس هستند که جزو بهترین و نمونهترین معلمان به شمار میآیند و دو هزار واحد آموزشی و ۸۵۰ مرکز جامع سنجش داریم.
وی همچنین گفت: دانشآموزانِ با نیازهای ویژه، دو گروه هستند گروه اول که در مدارس ما تحصیل میکنند که ۸۲ هزار نفر هستند و آسیبهایی از قبیل نابینایی، ناشنوایی، اختلال رفتاری و اوتیسم و .. دارند و گروه دوم هم دانشآموزان تلفیقی و فراگیر ما هستند که ۱۷ هزار دانشآموز هستند که در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.
معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: حضور دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی هم بر روی آموزش و تربیت این دانشآموزان موثر است و بر جامعهپذیری آنان کمک میکند و هم موجب میشود دانشآموزان عادی نحوه برخورد با چنین دانشآموزانی را یاد بگیرند و طی چند سال آینده هدفگذاری ما این است که تعداد دانشآموزان طرح فراگیر را زیاد کنیم.
سالار قاسمی گفت: آموزش و پرورش استثنایی تخصصیترین و تعاملیترین بخش آموزش و پرورش است و بر این اساس هم در درون آموزش و پرورش تفاهمنامههای متعدد داریم ازجمله امروز و در این همایش تفاهمنامهای با سرکار خانم حکیمزاده امضا کردیم یا تفاهمنامههایی که با تربیت بدنی و بهزیستی داریم تا به اهداف مورد نظر برسیم.
وی در ادامه گفت: جملهای گفته میشود که «جامعهای که نتواند به دانشآموزان با نیازهای ویژه و این افراد خدمات بدهد، در حقیقت این جامعه معلول است» و ما باید بدانیم این افراد معلول یا ناتوان نیستند بلکه نیازها و توان این دانشآموزان با دانشآموزان عادی متفاوت است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه گفت: ۲۰۰۰ همکار فرهنگی ما آثار خود را برای این جشنواره فرستادند و این یک اقدام ملی نوآورانه بود که ۲۰۰اثر انتخاب شد و به جشنواره راه یافت و درنهایت ده اثر بهعنوان منتخب، مورد قدردانی قرار خواهند گرفت و این آثار در مرکزی با عنوان مرکز جامع یادگیری نگهداری خواهد شد و برای آموزش و پرورش مورد استفاده خواهد گرفت.

عذاب وجدان در حمام
دوش آب گرم بعد از یک روز کاری که عبور از خیابان، هیاهو و شلوغیهایش کلی رنگ و روی آدم را(پس از تخریب خاموشِ ریهها) سیاه میکند، چه اتفاق خوشایندیست. تصور کنید که این دلخوشی محبوب را ناگهان یا حتی یواشیواش از دست بدهیم! چه حسی به ما دست میدهد ؟
تشنهلب در هوای آلوده میمیریم
برای اینکه مخاطب این نوشتار متوجه عمق گرمایش جهانی و تغییرات اقلیم باشد لازم است یادآور شویم تا همین چند سال قبل، جنگلهای منطقه الیت در مرزنآباد چالوس در آبانماه زیر نیم متر برف مدفون بود اما طی هفتههای اخیر که اسیر حریق شد، نه تنها برف و بارانی در منطقه نباریده بود بلکه برگهای خشک گیاهان مانند یک انبار باروت عمل کرد و در خدمت گسترش آتش درآمد.
«ایلیوشین» در وقت اضافه
قبول کنیم ما میزبان شایستهای برای میراث جهانی یونسکو نبودیم؛ ما مدیریت بحران را فقط در جلسهها بلدیم؛ در عمل هیچی بلد نیستیم؛ ما پدافند غیر عامل _این سازمان بلندآوازه دولتی_ را برای چه داریم وقتی اینهمه در برابر بلایای طبیعی و غیر طبیعی آسیبپذیریم و اقدامها نیز در وقت اضافه و بدون هزینههای نابودکننده، منتج به نتیجه نمیشود؟