کد خبر : 6953
زمان انتشار : 1405/04/05 |
مردم نباید تجهیزات مصرفی درمان را از بیرون بیمارستان تهیه کنند
انتقاد نماینده بابل و عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی:

مردم نباید تجهیزات مصرفی درمان را از بیرون بیمارستان تهیه کنند

«حسن حسن‌نتاج» با انتقاد از این‌که تأخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها فشار تأمین تجهیزات را به مردم منتقل کرده است، گفت: مردم نباید اقلام مصرفی درمان را از بیرون بیمارستان تهیه کنند و تسویه بدهی بیمه‌ها می‌تواند این فشار را از دوش مردم و بیمارستان‌ها بردارد.

به گزارش تفکر، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات نقدینگی در مراکز درمانی و آثار آن بر ارائه خدمات سلامت، گفت: یکی از مسائل جدی که امروز بیمارستان‌ها با آن مواجه هستند، موضوع کمبود نقدینگی و تأخیر در پرداخت مطالبات از سوی بیمه‌هاست، موضوعی که به مرور بر توان تأمین خدمات و تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی اثر گذاشته است.

وی افزود: بیمارستان‌ها علاوه بر هزینه‌های جاری، تعهدات مالی متعددی در حوزه تأمین دارو، تجهیزات پزشکی، نگهداری زیرساخت‌ها و پرداخت مطالبات نیروهای انسانی دارند و زمانی که منابع مالی با تأخیر در اختیار آن‌ها قرار گیرد، طبیعی است که بخشی از فرآیند خدمت‌رسانی با مشکل مواجه شود.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران ادامه داد: در چنین شرایطی یکی از پیامدهای نگران‌کننده، افزایش ارجاع بیماران برای تهیه اقلام مصرفی از خارج از بیمارستان است، موضوعی که در سال‌های گذشته نیز وجود داشت اما اکنون در برخی مراکز شدت بیشتری پیدا کرده است.

نماینده مردم بابل با بیان این‌که تأمین تجهیزات مصرفی مورد نیاز بیماران باید در چارچوب خدمات بیمارستانی انجام شود، گفت: براساس اصول و ضوابط موجود، بیمار نباید در فرآیند درمان برای تهیه اقلام ضروری درمانی با سردرگمی مواجه شود در حالی که امروز در برخی موارد شاهد هستیم بیماران برای تهیه بخشی از ملزومات درمانی به خارج از مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: در گذشته نیز بخشی از این اقلام از خارج تأمین می‌شد اما بیمارستان‌ها حداقل بخشی از نیاز را پوشش می‌دادند؛ امروز در برخی موارد سهم بیشتری از تهیه تجهیزات به دوش مردم افتاده که این موضوع نیازمند رسیدگی فوری است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: بخشی از حل این مسأله به تسویه به‌موقع بدهی بیمه‌ها بازمی‌گردد زیرا زمانی که منابع مالی در زمان مناسب به بیمارستان‌ها تزریق نشود، توان خرید تجهیزات و تأمین نیازهای روزمره مراکز درمانی کاهش پیدا می‌کند.

حسن‌نتاج ادامه داد: در کنار بیمه‌ها، وزارت بهداشت نیز باید با حساسیت بیشتری موضوع تأمین منابع، مدیریت هزینه‌ها و حفظ کیفیت خدمات درمانی را دنبال کند و مجلس نیز در حوزه نظارت و پیگیری تأمین اعتبارات نقش خود را ایفا خواهد کرد؛ نباید شرایط به‌گونه‌ای باشد که بیمار علاوه بر دغدغه درمان، نگران تهیه تجهیزات مصرفی و هزینه‌های خارج از بیمارستان باشد؛ زیرا هدف نظام سلامت باید کاهش پرداخت از جیب مردم و افزایش دسترسی عادلانه به خدمات باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: حل مشکل نقدینگی بیمارستان‌ها، تسویه بدهی بیمه‌ها و تقویت حمایت از مراکز درمانی می‌تواند نقش مهمی در کاهش فشار اقتصادی بر مردم و ارتقای کیفیت خدمات سلامت داشته باشد

لینک کپی شد
ارسال نظرات
یادداشت