هشدار جانشین پلیس راهور فراجا در جلسه شورای راهبردی کاهش تصادفات مازندران:
مرگ جوانان و جمعیت فعال در تصادفات، نگرانکننده است
«سردار حسن مومنی» با بیان اینکه طبق بررسیهای صورتگرفته ۱۸ درصد جانباختگان ناشی از تصادفات جادهای ۲۱ تا ۳۰ سال و ۴۱ درصد هم بین ۳۰ تا ۶۰ سال هستند که جمعیت فعال و نیروی کار کشور محسوب میشوند، گفت: این آمار بسیار نگرانکننده است و با سرمایهگذاری و ترویج فرهنگ جوانی جمعیت همخوانی ندارد.
به گزارش تفکر، جانشین پلیس راهور فراجا امروز یکشنبه در جلسه شورای راهبردی کاهش تصادفات مازندران با توضیح این که طرحهای راهنمایی و رانندگی با هدف مراقبت از جان انسانها در هیأت دولت چهاردهم مورد رسیدگی و اهتمام ویژه قرار گرفته است، افزود: متاسفانه نتیجه و هدف کاهش تصادفات رانندگی در بعضی از استانهای کشور محقق نشده است.
وی با تاکید بر این نکته که حساسیت و دغدغه شخص رییسجمهور نسبت به کاهش تصادفات رانندگی کشور فرصت مغتنمی برای عملیاتی شدن طرحهای پلیس است، ادامه داد: آمار جان باختن ۱۲هزار و ۳۰۰ نفر در تصادفات رانندگی کشور طی هفت ماهه امسال بسیار سنگین است.
سردار حسن مومنی با بیان این که ۱۰تا ۱۵درصد مصدومان ناشی از تصادفات کشور معلول میشوند، تصریح کرد: جان باختن و مصدوم شدن افراد در اثر تصادفات جادهای هزینههای سنگینی بر کشور تحمیل میکند که طبق بررسیها سالانه بیش از هزار همت است.
جانشین پلیس راهور فراجا با بیان اینکه ۴۰ درصد تصادفات در راههای اصلی کشور رخ می دهد که این در مازندران ۵۴ درصد است، گفت: تصادفات در راههای فرعی و روستایی بسیار نگرانکننده شده است.
مومنی به مقصرین حوادث رانندگی منجر به فوت و مصدومیت اشاره کرد و گفت: بر اساس بررسیهای آماری ۶۷ درصد مقصرین رانندگان در تصادفات درونشهری استانهای مختلف کشور بومی و ۳۳ درصد غیر بومی هستند، همچنین در تصادفات برونشهری نیز ۶۰ درصد از مقصرین غیربومی هستند.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد تصادفات جادهای سواری هستند، گفت: فوتیهای عابرین پیاده نیز در کشور رو به افزایش است.
جانشین پلیس راهور فراجا بیتوجهی به سرعت مطمئنه خودروها را عامل اصلی تصادف رانندگی در کشور دانست و گفت: بریدگیهای غیرمجاز، سرعت غیرمجاز و وجود راههای فرعی و روستایی از دیگر عوامل ایجاد تصادفات است.
وی با توضیح این نکته که ۵۲ درصد افراد در تصادفات جادهای در سر صحنه فوت میکنند، ۶ درصد حین انتقال و ۴۲ درصد در مراکز درمانی جانشان را از دست میدهند، گفت :آمار فوتیهای تصادفی در مراکز درمانی مازندران ۴۸ درصد است.


«ایلیوشین» در وقت اضافه
قبول کنیم ما میزبان شایستهای برای میراث جهانی یونسکو نبودیم؛ ما مدیریت بحران را فقط در جلسهها بلدیم؛ در عمل هیچی بلد نیستیم؛ ما پدافند غیر عامل _این سازمان بلندآوازه دولتی_ را برای چه داریم وقتی اینهمه در برابر بلایای طبیعی و غیر طبیعی آسیبپذیریم و اقدامها نیز در وقت اضافه و بدون هزینههای نابودکننده، منتج به نتیجه نمیشود؟
آلودگی هوا، زبالهسوز ساری و چند سوال
درخصوص عامل یا عوامل این آلودگی نیز به موارد بسیاری اشاره میشود از مازوت نیروگاه سیکل ترکیبی نکا که غیراستاندارد است و گوگرد بالایی دارد و ۲ روز قبل صدای اعتراض رییسکل دادگستری استان مازندران را بلند کرد تا زبالهسوز نوشهر و خودروهای فرسوده و ریزگردهای صحرای قرقوم ترکمنستان.
سقوط در سکوت
امیدواریم مدیران ارشد استان و نهادهای نظارتی متوجه این موضوع باشند که در شرایط وحشتناک اقتصادی و معیشتیِ امروز، تأخیر در پرداخت منظم حقوق و مزایای کارگران چه آسیبی برای خانوادههای آنان به دنبال خواهد داشت و لازم است قبل از آنکه کار از کار بگذرد و چوب و کاغذ مازندران به سرنوشت چیتسازی بهشهر و نساجی قائمشهر دچار شود، تدبیری بیندیشند.