یادداشت رسیده به «تفکر» بهمناسبت روز ملی آمار و برنامهریزی؛
«سفرهای استانی»؛ تکراری و کماثر
سفرهای استانی سران قوا بدون تحول اداری، اثرگذار نخواهد بود و آنچه کشور بیش از سفرهای استانی نیاز دارد، تحول اداری، اصلاح ساختارها و بهبود روندهای اجرایی است؛ بدون این اصلاحات، توسعه مناطق عملاً ممکن نخواهد بود.
به گزارش تفکر، سفرهای استانی، سالهاست به شکل تکراری و بدون نوآوری علیرغم تغییر دولتها ادامه دارد؛ اما در عمل، تأثیر ملموسی بر حل مشکلات استانها نداشته و صرفاً نقش مسکّن ایفا کرده است.
سفرهای استانی سران قوا بدون تحول اداری، اثرگذار نخواهد بود آنچه کشور بیش از سفرهای استانی نیاز دارد، تحول اداری، اصلاح ساختارها و بهبود روندهای اجرایی است؛ بدون این اصلاحات، توسعه مناطق عملاً ممکن نخواهد بود.
مرور برنامههای سفرها نشان میدهد جز چند اقدام کلیشهای، گامی جدی برداشته نشده و دلایل عدم اجرای مصوبات گذشته ریشه در ناکارآمدی نظام اداری و فربگی دیوانسالاری دارد.
با وجود قانون برنامه پنجساله و بودجه سالانه، مشخص نیست چرا تصمیمات مهم و توزیع اعتبارات باید در قالب مصوبات سفرهای استانی انجام شود؛ آن هم با هزینههای سنگین برای دولت.
بهمناسبت اول آبان؛ روز ملی آمار و برنامهریزی باید از این یادآورها درس بگیریم و بهجای مناسبتهای صرفاً تقویمی، به اجرای واقعی برنامهها توجه کنیم.
اگرچه سفر مقامات میتواند فرصت گفتوگوی مستقیم با مردم و نقش نظارتی داشته باشد، اما تجربه سه دهه فعالیت اداری اینجانب نشان میدهد اجرای تحول اداری، پیشران توسعه است و بر هر روش مدیریتی دیگر اولویت دارد.
ایرج نیاز آذری
به لطف دولت «نان» هم گران شد
«نان» یک ماده غذایی پایه است به این معنا که در سر همه سفرهها و در همه وعدههای غذایی مصرف میشود و در چنین شرایطی دولتمردان و نمایندگان باید هم در تأمین آن و هم در تثبیت قیمت آن، اهتمام ویژه داشته باشند در حالیکه روز گذشته و بدون اعلام قبلی، گران شد و این گرانی را مردم زمانی فهمیدند که برای خرید نان از واحدهای خبازی کارت کشیدند.
مرگِ خبرنگار
اتفاقی که برای «ویلی لومَن» شخصیت اصلی نمایشنامه «مرگ فروشنده» اثر «آرتور میلر» رخ داد، این روزها برای خبرنگاران در حال تکرار شدن است. بسیاری مانند ویلی دریافتند سالها وفاداری، زحمت و حتی نامآوری و شهرتآفرینی برای رسانههایی که در آن کار میکردند، بههنگام بحران مالی، تضمینکنندهی ماندگاریشان نیست.
انجیلسی را رها کنید
شاید این ۲ بند از خبر فرماندار بابل برای کسی که از عقبه سایت انجیلسی اطلاعی ندارد و از اساس نمیداند انجیلسی کجاست و چه بلایی بر سر جنگلهای هیرکانی منطقه طی بیش از ۲ دهه اخیر بهخاطر دپوی زباله در این نقطه آمد که در نهایت با حکم قضایی، جلوی انتقال زباله به این نقطه گرفته شد، خبری مسرتبخش باشد اما برای ما که در دهه هشتاد ۲ بار از این نقطه دیدن کردیم، چیزی جز افتادن در چرخه «آزمون و خطا» و «آزمودنِ آزمودهها» نیست.