به گزارش تفکر، مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد در نشست با هیأتهای تجاری قزاقستان و ارمنستان با هدف گسترش همکاریهای منطقهای در حوزه لجستیک، ظرفیتها و پتانسیلهای این بندر، از جمله موقعیت استراتژیک و امکانات پیشرفته تخلیه و بارگیری و حمل و نقل چندوجهی را تشریح کرد.
وی با اشاره به زمینههای همکاری تجاری با کشورهای CIS و فعالیت این بندر خاطرنشان کرد: اهمیت بندر امیرآباد در مسیر کریدور شمال – جنوب بر کسی پوشیده نیست و این موضوع اهمیت تجارت کالا در بندر امیرآباد را دوچندان کرده که با استفاده از مزایای کاهش زمان و صرفهجویی در هزینه حمل از این مسیر و کریدورهای همجوار که شرق آسیا را به اروپا متصل میکند، صاحبان کالا را به فعالیت در بندر ترغیب مینماید.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد ضمن استماع پیشنهادها و راهکارهای مدیران شرکتهای حمل و نقل خارجی، پیشنهاد ایجاد یک لاینر دریایی منظم و انعقاد تفاهمنامه سهجانبه بین بندر امیرآباد، شرکت کشتیرانی، صاحبان کالا و یا فورواردرها (شرکتهای حمل و نقل واسطه) را مطرح کرد که در صورت اجرا، امکان برنامهریزی منظم و ارسال کالا به مقاصد بینالمللی را فراهم میآورد.
در ادامه این نشست تجاری، مهمانان ضمن معرفی فعالیت شرکتهای خود، هدف از این دیدار را ایجاد مسیر جدید جهت توسعه حمل و نقل وتسریع ترانزیت عنوان کردند و بر اهمیت توسعه حمل و نقل چند وجهی و تسهیل در ارسال و ترانزیت کالا به مقصد تاکید کردند.
گفتنی است حمل و نقل لاینری، به نوعی حمل و نقل دریایی گفته میشود که با زمانبندی دقیق و برنامهریزی شده، بارها را از یک بندر به بندر دیگر منتقل میکند. در این نوع حمل و نقل، بارهای کوچک و متوسط در محفظههای کشتیهای معمولی (Container) و بارهای بزرگ در کشتیهای عظیمتر بارگیری میشوند.
عذاب وجدان در حمام
دوش آب گرم بعد از یک روز کاری که عبور از خیابان، هیاهو و شلوغیهایش کلی رنگ و روی آدم را(پس از تخریب خاموشِ ریهها) سیاه میکند، چه اتفاق خوشایندیست. تصور کنید که این دلخوشی محبوب را ناگهان یا حتی یواشیواش از دست بدهیم! چه حسی به ما دست میدهد ؟
تشنهلب در هوای آلوده میمیریم
برای اینکه مخاطب این نوشتار متوجه عمق گرمایش جهانی و تغییرات اقلیم باشد لازم است یادآور شویم تا همین چند سال قبل، جنگلهای منطقه الیت در مرزنآباد چالوس در آبانماه زیر نیم متر برف مدفون بود اما طی هفتههای اخیر که اسیر حریق شد، نه تنها برف و بارانی در منطقه نباریده بود بلکه برگهای خشک گیاهان مانند یک انبار باروت عمل کرد و در خدمت گسترش آتش درآمد.
«ایلیوشین» در وقت اضافه
قبول کنیم ما میزبان شایستهای برای میراث جهانی یونسکو نبودیم؛ ما مدیریت بحران را فقط در جلسهها بلدیم؛ در عمل هیچی بلد نیستیم؛ ما پدافند غیر عامل _این سازمان بلندآوازه دولتی_ را برای چه داریم وقتی اینهمه در برابر بلایای طبیعی و غیر طبیعی آسیبپذیریم و اقدامها نیز در وقت اضافه و بدون هزینههای نابودکننده، منتج به نتیجه نمیشود؟