کد خبر : 2303
زمان انتشار : 1403/11/03 |
پیشانی صنعت مازندران را ببینید
گزارش «تفکر» از افتتاحیه هفتمین نمایشگاه قطعات، لوازم خودرو و صنایع وابسته مازندران در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی قائم‌شهر

پیشانی صنعت مازندران را ببینید

با همت و تلاش مهندس محمدعلی ذکریایی مدیرعامل شرکت پیچ‌کوبان، رئیس انجمن قطعه‌سازان مازندران و عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور و با حضور 50 شرکت قطعه‌ساز استان، هفتمین نمایشگاه قطعه‌سازان خودروی استان مازندران در نمایشگاه بین‌المللی قائم‌شهر افتتاح شد.

به گزارش تفکر، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که تا 5 بهمن دایر خواهد بود «کیانوش پورمجیب» مدیرعامل ساپکو، «رضا گنجی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران، «جمیله قائی پاشا» و «ابوذر قربانی» فرمانداران قائم‌شهر و سوادکوه شمالی، «عمران عباسی کالی» نماینده قائم‌شهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه و سوادکوه شمالی و نمایندگان بخش خصوصی، اعضای هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان استان و کشور و تولیدکنندگان این بخش حضور داشتند.     

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه «محمدعلی ذکریایی» از حضور مهمانان تشکر کرد و به آنان خیرمقدم گفت. 
مدیرعامل شرکت پیچ‌کوبان گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه درحقیقت  نمایشی از توانمندی‌های صنعت استان مازندران است که اتفاقاً وضعیت خوبی دارد.
 
رییس انجمن قطعه‌سازان استان مازندران و عضو انجمن قطعه‌سازان کشور تأکید کرد: خودروسازی پیشران صنعت کشور است و توجه به این صنعت، موجب جهش در رشته‌ای از صنایع و رونق در تولید داخلی می‌شود. 
 
مهندس ذکریایی افزود: بسیار خوشحال هستم که هفتمین نمایشگاه قطعه‌سازان استان را علی‌رغم مشکلات متعدد برگزار کردیم و امروز در خدمت شما هستیم و امیدوارم توانسته باشیم حداقل‌های لازم را در این نمایشگاه مهیا کرده باشیم.
 
وی گفت: همه تلاش داریم تا رونق استان را با رونق صنعت خودرو پیوند بزنیم و من می‌خواهم بگویم برق ما را قطع کردند و ما به تولید ادامه دادیم و گاز ما را قطع کردند و باز هم به تولید ادامه دادیم گویا برخی دوست دارند بیایند و دست و پای ما را ببندند تا ما دست از تولید برداریم.
 
آلمان را آلمانی‌ها ساختند و ژاپن را ژاپنی‌ها، ایران را هم ایرانی‌ها باید بسازند
 
«محمدرضا نجفی‌منش» رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان کشور نیز در این مراسم گفت: ضمن تشکر از همه تولیدکنندگانی که در این نمایشگاه حضور دارند باید بگویم دو جریان در کشور وجود دارد، جریانی که بر ادامه تولید تاکید دارد و جریانی که تلاش دارد تولید را متوقف کند.
 
وی تأکید کرد: ما در چنین نمایشگاه‌هایی وظیفه داریم توانمندی داخلی را به رخ مردم بکشیم تا جریانی که بر ادامه تولید داخلی تأکید دارد، تقویت شود.
 
رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان کشور در ادامه گفت: این برای ما قابل قبول نیست که نمایندگانی در داخل کشور به دنبال واردات خوردو باشند و هرگز تلاش نمی‌کنند توان تولید داخلی را افزایش دهند.
 
وی گفت: آنچه که در این نمایشگاه می‌بینید بخشی از توان تولید داخلی است و در استان‌های دیگر هم نظیر چنین توانمندی‌هایی داریم و نباید از این ظرفیت‌ها غفلت کنیم و بدانیم آلمان را آلمانی‌ها ساختند و ژاپن را ژاپنی‌ها، ایران را هم ایرانی‌ها باید بسازند.
 
 
تولیدکنندگان نمادهای ارزشمند وطن‌دوستی هستند
 
 
«سید مجتبی رضوی» رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مازندران نیز گفت: دوستان اواخر با اشاره به کمبود برق و گاز، واژه ناترازی را به کار می‌برند اما ما یک ناترازی عام داریم و آن هم ناترازی نیروی انسانی است و صادقانه باید بگوییم متاسفانه درگیر مسائلی شدیم که در رسیدن به این شرایط نقشی نداشتیم اما فشار آن را بر دوش خود حس می‌کنیم. 
 
رییس خانه صمت استان مازندران گفت: شما تولیدکنندگان نمادهای ارزشمند وطن‌دوستی هستید چون در بدترین شرایط مشغول کار و تلاش و تولید هستید.
 
وی گفت: کسانی که در تولید قطعات خودرو فعال هستند یک مشکل اساسی دیگر هم دارند و ناچارند تولیدات خود را به همین دو، سه تا شرکت خودروساز تحویل دهند و همین موجب شد نوعی رابطه ارباب و رعیتی بین توليدکننده و خریدار ایجاد شود و این خوب نیست.
 
رضوی در همین زمینه ادامه داد: قطعه‌سازان طلب بیش از یک همتی از واحدهای خودروسازی دارند و این نشان می‌دهد مصائب و سختی‌های این بخش، از سایر بخش‌های صنعت و تولید بیشتر است. 
 
رییس خانه صمت استان مازندران در پایان گفت: امیدوارم عقلانیتی تزریق و فرایندهای نادرست اصلاح شود و تولیدکننده ما از این وضعیت بیرون بیاید.
 
سیاست‌گذاری‌های نادرست موجب می‌شود ریشه صنعت داخلی را بخشکانیم
 
 
«کیانوش پورمجیب» مدیرعامل شرکت ساپکو نیز با اشاره به گلایه قطعه‌سازان و نمایندگان بخش خصوصی گفت: درخصوص موضوعاتی که دوستان گفتند حرف زیاد است اما من تلاش می‌کنم به چند نکته مختصر اشاره کنم. 
 
وی ادامه داد: ساپکو در کشور با ۶۰۰  شرکتِ قطعه‌ساز همکاری دارد و به این ترتیب قطعات مورد نیاز برای ایران‌خودرو را تامین می‌کند و نیروی انسانی زیادی هم داریم.
 
پورمجیب گفت: حدود ۳ درصد از حجم ریالی خرید ما در این استان انجام می‌شود و با توجه به ظرفیت‌های این استان این رقم کم است و لازم است افزایش یابد و اگر دلسوزان سرمایه‌ها را به این سمت هدایت کنند مازندران استعداد این را دارد که سهم خود را افزایش دهد.
 
وی همچنین گفت: برخی تولیدکنندگان در استان مازندران برخی قطعات تک‌سورس تامین می‌کنند و نقش مهمی برای ما دارند و قطعات تولیدی این شرکت‌ها هم ارزش تکنولوژیکی بالایی دارد و من از طرف شرکت ایران‌خودرو می‌گویم که استان مازندران می‌تواند بیش از این به ما کمک کند.
 
پورمجیب گفت: مشکلات صنعت ایران‌خودرو زیاد است و ما در دهه ۸۰ سرمایه‌گذاری زیادی کردیم اما در دهه ۹۰ و با سیاست‌های نادرست بخش اعظمی از آن سرمایه به سود نرسید.
 
وی ادامه داد: امروز ایران‌خودرو ۱۲۰ همت و سایپا ۱۰۰ همت زیان انباشته دارد و چند مدیرعامل هم تغییر کردند و سوال این است که آیا در هر دو شرکت و همه مدیران عامل نیت کرده بودند که زیان بدهند، قطعاً این‌گونه نیست و اشکال کار در جای دیگر است.
 
پورمجیب با اشاره به این‌که من عمر خود را در این حوزه بودم، گفت: بخش قابل توجهی از توان تکنولوژیکی صنعت کشور در حوزه خودروسازی متمرکز است و موجب افتخار است اما چرا جامعه احساس ناخوشایندی دارد از صنعت خودروسازی، باید بگویم سیاست‌گذاری‌های کلان باید اصلاح شود و بخشی از مشکلات ما ریشه در همین سیاست‌گذاری‌های نادرست دارد و ما باید در نحوه حکمرانی و نوع سیاست‌گذاری‌ها تجدید نظر کنیم و همین موجب شد ریشه صنعت داخلی را بخشکانیم.
 
وی تاکید کرد: دشمن ما اهمیت صنعت خودروسازی را در ایجاد اشتغال و صنعت خودروسازی متوجه شد به همین دلیل خودروسازی اولین صنعتی بود که تحریم شد سوال من این است که چرا سیاسیون داخلی دارند کاری می‌کنند که به این صنعت آسیب بیشتری وارد شود و خودروسازان زیان دهند.
 
 
اگر حواس‌مان نباشد اژدهای زرد ما را قورت می‌دهد
 
 
«آرش محبی‌نژاد» دبیر انجمن همگن قطعه‌سازان کشور نیز در این مراسم گفت: انجمن ما در سطح کشور متشکل از ۱۷ انجمن استانی است و باید بگویم دم قطعه‌سازان استان مازندران گرم که چنین نمایشگاه بزرگی برپا کردند و امروز افتخار دارم در خدمت شما همرزمان هستم.
 
وی خطاب به تولیدکنندگان قطعات خودرو گفت: شما سرداران جنگ اقتصادی هستید که علی‌رغم تحریم‌ها و فشارهای مختلف همچنان در این جبهه به فعالیت اشتغال دارید.
 
دبیر انجمن همگن قطعه‌سازان خطاب به نماینده مردم قائم‌شهر گفت: جناب آقای عباسی بخش خصوصیِ بالغ مطالبه‌گر به درد شما می‌خورد نه بخش خصوصیِ خائف لابی‌گر و شما نماینده یک شهرستان هستید اما نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هستید و ما از شما توقع حمایت داریم.
 
وی با اشاره به این‌که انجمن ما ۱۸۵۰ عضو در ۱۷ استان دارد گفت: 
امروز خودروسازان برای افزایش تولید به پول نقد نیاز دارند و باید هم قیمت اصلاح شود و هم نقدینگی درست شود.
 
محبی‌نژاد گفت:  ۲۳ نهاد دخیل در صنعت خودروسازی داشتیم که ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم بیست و چهارمین نهاد شد که اخیراً نامه زد و برای خودرو‌سازان تعیین تکلیف کرد.
 
وی گفت: باید سند بیست ساله صنعت خودروسازی را به‌روز و سند جدید از سال ۱۴۰۴ تا ۱۴۲۴ را تدوین کنیم و لازم است جلوی واردات قطعات خودرو از چین متوقف شود و اگر حواس‌مان نباشد اژدهای زرد ما را قورت می‌دهد. 
 
دبیر انجمن همگن خودروسازان کشور در پایان تأکید کرد: ۷۰۰ هزار نفر شاغل مستقیم در صنعت خودرو داریم و باید حواس‌مان به این خانواده بزرگ باشد.
 
 
مداخله سیاست در امر صنعت امر غلطی است
 
 
«عمران عباسی» نماینده قائم‌شهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه و سوادکوه شمالی نیز ضمن ابراز خرسندی ازین‌که صنعت‌گرانی چون مهندس ذکریایی در این شرایط موفق شدند بهترین و مطمئن‌ترین قطعات را تولید کنند و تحویل دو شرکت خودروسازی کشور قرار دهند، گفت سهم ۳ درصدی که مازندران در تأمین قطعات دو شرکت خودروساز کشور دارد، باید افزایش یابد.
 
وی همچنین گفت: ۱۱۰ همت بدهکاری شرکت‌های خودروسازی و۲۵۰ همت زیان انباشته مال امروز نیست همان‌گونه که ناترازی انرژی هم مال امروز نیست.
 
عضو مجمع نمایندگان مازندران گفت: مداخله سیاست در امر صنعت امر غلطی است و پرداخت بدهی‌های سیاسی توسط صنعتگران هم درست نیست چون صنعت یک امر تخصصی است و فرمول خودش را دارد.
 
عباسی گفت: اگر امروز صنایعی چون نساجی و گونی‌بافی و چه و چه از بین رفتند نتیجه مداخله سیاسیون است و ما اگر مداخله سیاسیون در صنعت را پایان بدهیم ظرف چند سال همه مشکلات حل خواهد شد.
 
لینک کپی شد
ارسال نظرات
یادداشت