مشاور عمرانی فرماندار سوادکوه شمالی در گفتوگو با خبرنگار «تفکر» در خصوص پروژه پل شهرک سپاه شیرگاه:
یک پروژه؛ یک قصهی پر غصه
سالهاست که پل شهرکسپاه شیرگاه تبدیل به پروژه لاینحل شده؛ پلی که منطقهی حاجیآباد را به شهرک سپاه وصل میکند، به تعبیری با احداث و بهرهبرداری از این پل، مسیر چند دقیقهای را در کسری از ثانیه طی خواهید کرد.
به گزارش تفکر، حدود ۱۵ سال است بنای نیمهتمام این پل مثل آیینه دق جلوی چشم شهروندان است، حال بگذریم که تعدادی از جوانان شهر برای شوخی و تفریح به بالای پل میروند و حتی دیده شده بعضی از دانشآموزان مدرسهی شهید ابراهیمی برای رفتن به مدرسه از روی بدنهی نیمهتمام پل تردد میکنند، یعنی حتی این پروژهی نیمهکاره بهعنوان یک محیط کارگاهی دارای حفاظ و فنس برای ممنوعیت تردد و جلوگیری از بروز خطرات احتمالی نیست.
«شاهپور سلیمانی» مشاور عمرانی فرماندار سوادکوه شمالی در گفتوگو با خبرنگار «تفکر» در خصوص این پروژه و اینکه چرا یک طرح کلان بیش از بیست سال معطل مانده گفت: در سال ۱۳۶۹ سپاه قصد تفکیک و اعطای زمین به پرسنل خود را داشت که طبق نامهی ادارهکل راه و ترابری وقت جلوی تفکیک گرفته و اعلام شد در این مسیر یک جادهی کمربندی پیشبینی شده است. طبق نقشهها و طرحها، این جاده کمربندی تهران را به شیرگاه، بابل و هراز متصل میکرد.
مشاور عمرانی فرماندار سوادکوهشمالی ادامه داد: از همان سال پیگیریها انجام شد و نهایتا در سال ۸۷ و طی سفر رییسجمهور وقت به استان مازندران و نامهی ابلاغی به استاندار وقت مقرر شد، تا عملیات اجرایی پل آغاز شود که نهایتا در اواخر سال ۸۸ عملیات شمعکوبی و احداث ستونها انجام شد و بهعلت تامین نشدن اعتبار در همین مرحله پروژه رها شد.
وی افزود: در نهایت در سال 99یعنی 11 سال بعد پس از بازدید استاندار وقت به همراه وزیر راه عملیات ساخت، مجدد شروع شد که الحمدالله تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
سلیمانی در مورد اینکه چرا بعد از آن، پروژه مجدد نیمهکاره رها شد ادامه داد: در ادامه به خاطر وجود ۱۹ پلاک عرصه و اعیان و مشکل تملک این ۱۹ پلاک اختلافی بین شهرداری، وزارتکشور و وزارت راه، برای تعیین تکلین این پلاکها به وجود آمد، که شهرداری اعلام کرد پروژه در حیطه فعالیتهای وزارت راه است که البته اسناد موجود این مدعا را ثابت میکرد و وزارت راه مکلف بود این مشکل را حل کند.
وی ضمن تشکر از زحمات استاندار مازندران و فرماندار سوادکوهشمالی برای پیگیری حضور وزیر راه در سوادکوهشمالی در پایان خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته بازدید وزیر محترم راه از این پروژه را داشتیم که البته این بازدید در دستور کار سفر نبود که مقرر شد با توجه به اینکه پروژه در حیطه فعالیت وزارتراه است و شهرداری شیرگاه هم بودجه و درآمد چندانی ندارد، این مشکل از دو سمت بررسی و تامین اعتبار شود هم از مسیر اعتبارات استانی هم از طریق گرفتن مجوز ماده ۲۳ طرح ملی تا عملیات اجرایی شروع و هرچه زودتر این طرح به بهرهبرداری برسد.
عذاب وجدان در حمام
دوش آب گرم بعد از یک روز کاری که عبور از خیابان، هیاهو و شلوغیهایش کلی رنگ و روی آدم را(پس از تخریب خاموشِ ریهها) سیاه میکند، چه اتفاق خوشایندیست. تصور کنید که این دلخوشی محبوب را ناگهان یا حتی یواشیواش از دست بدهیم! چه حسی به ما دست میدهد ؟
تشنهلب در هوای آلوده میمیریم
برای اینکه مخاطب این نوشتار متوجه عمق گرمایش جهانی و تغییرات اقلیم باشد لازم است یادآور شویم تا همین چند سال قبل، جنگلهای منطقه الیت در مرزنآباد چالوس در آبانماه زیر نیم متر برف مدفون بود اما طی هفتههای اخیر که اسیر حریق شد، نه تنها برف و بارانی در منطقه نباریده بود بلکه برگهای خشک گیاهان مانند یک انبار باروت عمل کرد و در خدمت گسترش آتش درآمد.
«ایلیوشین» در وقت اضافه
قبول کنیم ما میزبان شایستهای برای میراث جهانی یونسکو نبودیم؛ ما مدیریت بحران را فقط در جلسهها بلدیم؛ در عمل هیچی بلد نیستیم؛ ما پدافند غیر عامل _این سازمان بلندآوازه دولتی_ را برای چه داریم وقتی اینهمه در برابر بلایای طبیعی و غیر طبیعی آسیبپذیریم و اقدامها نیز در وقت اضافه و بدون هزینههای نابودکننده، منتج به نتیجه نمیشود؟