مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مازندران در نشست با فعالان رسانه:
یکهزار و ۲۳۵ پروژه زیرساختی در حال اجرا است
«بهزاد برارزاده» با تأکید بر اینکه در پایتخت کسی قبول نمیکرد که مازندران با کمبود آب مواجه باشد به تلاش مجموعه تحت مدیریت خود اشاره کرد و گفت: امروز این موضوع که مازندران مشکل آب دارد، در سطح ملی پذیرفته شده است و موفق شدیم اعتبارات قابلتوجهی دریافت کنیم و در حال حاضر هزار و 235 پروژه آب و فاضلاب در دست اجرا داریم.
به گزارش تفکر، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران بهمناسبت آغاز هفته صرفهجویی در مصرف آب، با اشاره به وضعیت منابع آبی استان، از تنش آبی در ۴۴ شهر و ۱۵۱ روستای مازندران خبر داد و گفت: برای اجرای پروژههای اولویتدار رفع تنش آبی در شهرها و روستاهای استان به ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
• در برخی مقاطع جمعیت استان به حدود ۱۷ میلیون نفر میرسد
وی با بیان اینکه زیرساخت ۳.۵ میلیونی نمیتواند میزبان خوبی برای جمعیت حاضر در استان باشد، افزود: مازندران در شرایط مختلف میزبان جمعیت بسیار بالایی است و در برخی مقاطع این جمعیت به حدود ۱۷ میلیون نفر میرسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با اشاره به افزایش جمعیت استان در مقاطع مختلف، گفت: در جنگ رمضان و جنگ دوازدهروزه که شاهد افزایش ناگهانی جمعیت استان بودیم، آبفای مازندران موفق به مدیریت مصرف و تأمین آب برای حدود ۱۰ میلیون نفر شد.
• افزایش پروژهها به ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه تا سال آینده
برارزاده با اشاره به اجرای یک هزار و ۲۳۵ پروژه در حوزه آب و فاضلاب استان، تصریح کرد: امروز یک هزار و ۲۳۵ پروژه در حال اجرا داریم و برنامهریزی شده تا سال ۱۴۰۶ تعداد پروژههای در حال اجرای آب و فاضلاب استان به ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه افزایش یابد.
مدیرعامل آبفای مازندران با بیان اینکه ۴۴ شهر و ۱۵۱ روستای استان با تنش آبی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: از این تعداد، ۱۹ شهر در شرایط بحرانی و اضطراری قرار دارند و برای اجرای پروژههای رفع تنش آبی در شهرها و روستاهای اولویتدار استان به ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
برارزاده از تأمین ۹۴۷ میلیارد تومان اعتبار برای رفع تنشهای آبی استان خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از این اعتبارات جذب شده است.
مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران با اشاره به منابع تأمین آب شرب استان، گفت: تنها ۱۸ درصد آب شرب مورد نیاز مازندران از منابع سطحی و سدها تأمین میشود و ۸۲ درصد آب شرب استان از منابع زیرزمینی تأمین میشود و وابستگی به منابع زیرزمینی، افت آبخوانها و مشکلات کیفی آب از مهمترین چالشهای پیشروی استان است.
برارزاده افزود: تأمین آب شرب مازندران به ۷۵۸ حلقه چاه، ۴۰۰ دهنه چشمه و چهار منبع آب سطحی شامل سد شهید رجایی، سد آیتالله صالحی مازندرانی، سد میجران و رودخانه سردآبرود کلاردشت وابسته است.
وی با بیان اینکه حرکت به سمت افزایش سهم آبهای سطحی و کاهش وابستگی به منابع زیرزمینی از مهمترین راهبردهای شرکت است، افزود: با وجود سد گلورد، شرق مازندران همچنان با تنش آبی مواجه است.
• حدود ۱۵ درصد آب تولیدی استان هدر میرود
مدیرعامل آبفای مازندران با اشاره به وضعیت شبکههای آبرسانی استان گفت: در مجموع ۲۵ هزار کیلومتر شبکه آب در استان وجود دارد که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آن فرسوده است.
وی افزود: حدود ۱۵ درصد آب تولیدی استان هدر میرود که بخشی از آن مربوط به هدررفت آشکار و بخشی نیز مربوط به نشتهای پنهان است.
برارزاده با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اصلاح شبکه اظهار کرد: در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) سه هزار و ۲۴۰ کیلومتر اصلاح شبکه انجام شده و در فاز دوم نیز ۷۰۰ کیلومتر شبکه با کمک یک خیر در دست اجرا قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آبفای مازندران با تأکید بر کیفیت آب شرب استان گفت: آزمایشگاههای متعدد، کیفیت آب شرب مازندران را به صورت شبانهروزی کنترل میکنند و در این زمینه نگرانی خاصی وجود ندارد ضمن اینکه ۱۸۷ دستگاه پکیج تصفیه آب در نقاط مختلف استان برای رفع مشکلات کیفی آب خبر داد.
وی با اشاره به شاخصهای بهرهمندی از آب شرب در استان گفت: شاخص بهرهمندی از آب شرب در شهرهای مازندران ۹۹.۸۱ درصد و در مناطق روستایی ۷۸.۲ درصد است.
برارزاده با بیان اینکه ۶۲ شهر و یک هزار و ۵۶۲ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب مازندران قرار دارند، افزود: تمامی این مناطق مجهز به سامانه گندزدایی هستند و بهصورت روزانه مورد پایش و بررسی قرار میگیرند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت فاضلاب استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۸ طرح فاضلاب در دست اجرا قرار دارد و جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب استان به بیش از ۴۹۴ هزار نفر رسیده است.
مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران ادامه داد: در حال حاضر ۲۳.۰۷ درصد جمعیت شهری استان تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند، در حالی که میانگین کشوری در این بخش ۵۷ درصد است.
وی با اشاره به پروژههای در دست اجرا در حوزه فاضلاب اظهار کرد: پیمانکار پروژه فاضلاب گلوگاه انتخاب شده و خط انتقال به کارخانه زبالهسوز ساری نیز در حال اجرا است.
برارزاده از تأمین ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل ماده ۵۶ قانون الحاق برای شهرهای ساری، بابل، بابلسر، کلاردشت، نور، رویان، بهشهر، قائمشهر، فریدونکنار، تنکابن، محمودآباد و آمل خبر داد.
وی افزود: عملیات اجرایی خط دوم مدول نخست تصفیهخانه فاضلاب بابل با ظرفیت ۱۱ هزار مترمکعب در شبانهروز و اعتبار ۲۵ هزار میلیارد ریال آغاز شده است.
مدیرعامل آبفای مازندران همچنین گفت: تکمیل و ارتقای تصفیهخانه فاضلاب بابلسر با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال در دست اجرا قرار دارد و با تأمین اعتبار تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی از بهرهبرداری مدول دوم تصفیهخانه فاضلاب نوشهر و چالوس نیز خبر داد و افزود: با بهرهبرداری از این طرح، جمعیت بهرهمند از خدمات فاضلاب در این مناطق افزایش خواهد یافت.
برارزاده با اشاره به رشد اعتبارات حوزه آب و فاضلاب اظهار کرد: اعتبارات سال ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۴۰۳ رشد ۴۱ درصدی داشته و میزان تخصیص اعتبارات نیز ۶۲ درصد افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با اشاره به مصرف آب در استان افزود: سرانه مصرف آب در شهرهای مازندران ۱۹۱ لیتر و در روستاها ۲۱۳ لیتر برای هر نفر در شبانهروز است، در حالی که الگوی استاندارد مصرف بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ لیتر است.
برارزاده در پایان از رسانهها خواست در زمینه مدیریت مصرف آب و اجرای پویش «هر خانه یک مخزن» همکاری لازم را داشته باشند

لینک کپی شد
ارسال نظرات
از دولتِ کارگر تا دولتِ معمار
دولتِ معمار، دیگر وارد مصالح و ملات نمیشود؛ او «کدهای ساختمانی مهارت» را مینویسد، «پلان شایستگی» را ترسیم میکند، «مهندسان ناظر» را بر کیفیت میگمارد و سپس عقب مینشیند تا بخش خصوصی، تشکلهای صنفی و نهادهای اجتماعی، ساختمان مهارت را با خلاقیت خود برپا کنند.
سید بهنام مهردل
خشم و خرسندیِ توأمان
نکته مهم این است که قاطبه مردم از شنیدن خبر احتمال امضای این یادداشتتفاهم و توقفِ کامل جنگ، خرسند شدند و اقتضائات اقتصادی و الزامات معیشتی نیز امضای آن را هوشمندانه میداند اما برخی جریانات تندرو، منافع سیاسی یا اقتصادی خود را در تعارض با آن میبینند و به بازگشت کشور به شرایط عادی روی خوش نشان نمیدهند.
تحریریه تفکر
به لطف دولت «نان» هم گران شد
«نان» یک ماده غذایی پایه است به این معنا که در سر همه سفرهها و در همه وعدههای غذایی مصرف میشود و در چنین شرایطی دولتمردان و نمایندگان باید هم در تأمین آن و هم در تثبیت قیمت آن، اهتمام ویژه داشته باشند در حالیکه روز گذشته و بدون اعلام قبلی، گران شد و این گرانی را مردم زمانی فهمیدند که برای خرید نان از واحدهای خبازی کارت کشیدند.
تحریریه تفکر
مرگِ خبرنگار
اتفاقی که برای «ویلی لومَن» شخصیت اصلی نمایشنامه «مرگ فروشنده» اثر «آرتور میلر» رخ داد، این روزها برای خبرنگاران در حال تکرار شدن است. بسیاری مانند ویلی دریافتند سالها وفاداری، زحمت و حتی نامآوری و شهرتآفرینی برای رسانههایی که در آن کار میکردند، بههنگام بحران مالی، تضمینکنندهی ماندگاریشان نیست.
اکبر منتجبی