نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباسآباد و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:
تجارت از طریق بنادر دریای کاسپین در دستور کار است
«سید شمسالدین حسینی» گفت: یکی از ظرفیتهای کشور که از آن استفاده لازم صورت نگرفته، تجارت از طریق مرزهای زمینی و بنادر دریای خزر است که برای تحقق آن، برنامههای متنوعی در دستور کار قرار دارد.
به گزارش تفکر، نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباسآباد و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در جمع فعالان بخش خصوصی استان مازندران در ساری با اشاره به اطلاعات بهدستآمده پس از جنگ ۱۲ روزه و جنگ تحمیلی سوم، گفت: ما دریایی بسیار مهم و استراتژیک به نام دریای کاسپین داریم که ایران را به کشورهای بزرگی مانند روسیه متصل میکند.
وی افزود: جلسه امروز با محوریت این موضوع برگزار شد که چگونه از این دریای برای تکمیل ظرفیتهای خالی و کاستیهای ایجاد شده در کشور بهره ببریم.
حسینی با تأکید بر جایگاه ویژه مازندران گفت: این استان با داشتن بنادر متعدد از امیرآبادِ بهشهر و فریدونکنار تا بندر نوشهر، این ظرفیت را دارد ضمن اینکه منطقه آزاد مازندران نیز در حال شکلگیری است.
وی افزود: یکی از اولویتها باید استفاده از ظرفیت منطقه آزاد شمال (که بنادر شمال را پوشش میدهد) باشد تا بتوانیم صادرات را از این منطقه انجام دهیم.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هدف اصلی این جلسه، به کارگیری این ظرفیت با همفکری فعالان بخش خصوصی، مدیران معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران و اتاق بازرگانی استان است.
گفتنی است مازندران دارای سه بندر مهم شامل بنادر امیرآباد بهشهر، بندر نوشهر و بندر فریدونکنار در ساحل جنوبی دریای کاسپین است و امتیاز منطقه آزاد نیز مزیتی است که سال گذشته به مازندران تعلق گرفت. با توجه به شرایط پیچیده جنگی در جنوب، این بنادر میتوانند در موضوع صادرات و واردات جایگزین بنادر جنوب شوند.
از دولتِ کارگر تا دولتِ معمار
دولتِ معمار، دیگر وارد مصالح و ملات نمیشود؛ او «کدهای ساختمانی مهارت» را مینویسد، «پلان شایستگی» را ترسیم میکند، «مهندسان ناظر» را بر کیفیت میگمارد و سپس عقب مینشیند تا بخش خصوصی، تشکلهای صنفی و نهادهای اجتماعی، ساختمان مهارت را با خلاقیت خود برپا کنند.
خشم و خرسندیِ توأمان
نکته مهم این است که قاطبه مردم از شنیدن خبر احتمال امضای این یادداشتتفاهم و توقفِ کامل جنگ، خرسند شدند و اقتضائات اقتصادی و الزامات معیشتی نیز امضای آن را هوشمندانه میداند اما برخی جریانات تندرو، منافع سیاسی یا اقتصادی خود را در تعارض با آن میبینند و به بازگشت کشور به شرایط عادی روی خوش نشان نمیدهند.
به لطف دولت «نان» هم گران شد
«نان» یک ماده غذایی پایه است به این معنا که در سر همه سفرهها و در همه وعدههای غذایی مصرف میشود و در چنین شرایطی دولتمردان و نمایندگان باید هم در تأمین آن و هم در تثبیت قیمت آن، اهتمام ویژه داشته باشند در حالیکه روز گذشته و بدون اعلام قبلی، گران شد و این گرانی را مردم زمانی فهمیدند که برای خرید نان از واحدهای خبازی کارت کشیدند.