«احمد زیار لاریمی» در نشست با فعالان رسانه گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران از نظر کمی و تعداد اعضا رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است و از نظر کیفی هم رتبه دوم کشور را دارد.
به گزارش تفکر، رییس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران گفت: سرمایهگذاری در مازندران زمانبر است و همین موجب میشود سرمایهگذار استان یا حوزه تولید را ترک کند و این تهدیدی برای اشتغال است که باید اصلاح شود.
وی در همین زمینه ادامه داد: این فرایند که یکسال طول میکشد مشکلی برای تقویت تولید است و پیشنهاد ما این است که طرحهای کشاورزی را مستثنا و بهطور ویژه به آن نگاه کنند.
زیار لاریمی با اشاره به بیست و پنجمین سالروز تاسیس این مجموعه گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران وارد دهه سوم فعالیت خود شد و در حوزههای مرتبط مشغول ارائه خدمات است.
وی گفت: سازمان بهصورت انتخابی فعالیت خود را در مدت چهار سال ادامه میدهد و علاوه بر هفت نفر عضو انتخابی هیأت رییسه، چهار عضو انتصابی هم دارد که کارشناسان دستگاههایی چون جهاد کشاورزی، محیطزیست و دانشگاه کشاورزی هستند.
رییس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران گفت: سازمان حدود ۱۷ هزار عضو در استان مازندران دارد که اطلاعات حدود ۹ هزار نفر از این اعضا در سامانه «سانکا» به ثبت رسیده است.
• مهارتآموزی و توانافزایی برای اشتغال دانشآموختگان رشته کشاورزی
احمد زیار لاریمی در ادامه گفت: هر کسی که قصدی برای ارائه خدمات در حوزههای مرتبط با کشاورزی داشته باشد باید از سازمان مجوز دریافت کند و رسالت اصلی این مجموعه که در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد مهارتآموزی و توانافزایی با هدف اشتغال دانشآموختگان رشته کشاورزی با گرایشهای مختلف بود.
وی ادامه داد: در طول سالها و پس از ایفای نقش مثبت سازمان، برخی کارها مانند تخلّفات مربوط به تغییر کاربری و صدور مجوزها برابر قانون به این سازمان واگذار شد.
احمد زیار لاریمی گفت: در سال ۹۳ هم برابر تفاهمنامهای که بین سازمان مهندسی کشاورزی بهعنوان بخش غیردولتی و وزارت جهاد کشاورزی به امضا رسید مقرر شد هر طرحی که در حوزه روستایی اجرایی شد نظارت آن به سازمان واگذار شود و وظیفه نظارتی ما این است که طرح از مسیر اولیه و هدف اصلی خود منحرف نشود.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران همچنین گفت: کارشناسان و مسئولان فنی سازمان هم فعال هستند و بر همه واحدهای تولیدی در حوزه کشاورزی شامل دام، طیور، آبزیان و گلخانه نظارت مستمر دارند.
• مازندران در تولید کیوی، برنج و مرکبات رتبه اول کشور را دارد
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران همچنین گفت: در استان مازندران۲۰۰۰ واحد مرغداری گوشتی، ۲۲۰ واحد مرغ مادر، ۳۹۰۰ واحد آبزیپروری، ۶۰۰۰ گلخانه، ۱۰ هزار واحد دامداری، ۱۳۰۰ داروخانه گیاهپزشکی، ۴۲ واحد جوجهکشی و ۲۰ کشتارگاه فعال هستند ضمن اینکه در تولید کیوی، برنج و مرکبات هم رتبه اول کشوری را داریم.
• نفوذ نهاده دانش در واحدهای تولیدی کم و کُند است
وی با تاکید بر اینکه نفوذ نهاده دانش در واحدهای تولیدی کم و کُند است، گفت: ما تلاش داریم برای نهاده مهمی به نام دانش هم جایگاهی تعریف کنیم و آنرا در کنار نهادهایی چون کود، بذر و سموم قرار دهیم.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع استان مازندران در همین زمینه افزود: حلقه اتصال همه نهادهها در بخش کشاورزی، نهاده دانش است و کارشناسان ما برنامههای ترویجی زیادی داشتند تا تولیدکنندگان را متقاعد کنند که با رعایت این موضوع، تولید آنان بیش از قبل، مقرون به صرفه خواهد شد.
• زمانِ دریافت مجوز را از ۱۳۰روز به ۵۰ روز رساندیم
زیار لاریمی در پاسخ به سوالی درخصوص زمان صدور مجوزها گفت: مازندران ازنظر زمان صدور مجوزهای بخش کشاورزی جزو استانهای آخر کشور بود اما طی دو سه سال اخیر با برنامهریزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و همراهی دستگاههای اجرایی، زمان را از ۱۳۰روز به ۵۰ روز رساندیم و این قابلیت وجود دارد که به سی روز تقلیل دهیم اما با این وجود از رتبه ۲۹ کشور به رتبه ۲۱ رسیدیم و هنوز تا رتبه تکرقمی فاصله داریم و این به دستگاههای مُستَعلَم مربوط میشود.
وی در همین زمینه توضیح داد: استان فارس با ۹ روز در صدر استانهای کشور قرار دارد و دلیل آن هم این است که زمانی که متقاضی دریافت مجوزها را شروع میکند، در سامانه ثبتنام نمیشود و پس از آنکه مجوزهای لازم را دریافت کرد، ثبتنام در سامانه را انجام میدهد و به همین دلیل زمان را کاهش دادند در حالیکه منطقی این است که از روز مراجعه متقاضی ثبتنام در سامانه انجام شود.
زیار لاریمی همچنین گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران از نظر کمی و تعداد اعضا رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است و از نظر کیفی هم رتبه دوم کشور را دارد که من از همه همکارانم تشکر میکنم.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران همچنین به پرداخت تعرفهها اشاره و خاطرنشان کرد: فرایند واریزی تعرفهها برابر رقمی که وزیر جهاد کشاورزی هر ساله تعیین میکند سامانهای است و ما در این مجموعه چیزی به نام فیش یا دریافت وجه نداریم.
زیار لاریمی همچنین گفت: سهشنبهها ملاقات عمومی را در سازمان داریم ضمن اینکه در شهرستانها ازجمله در غرب و شرق استان هم دیدار با شهروندان را داریم و من بهعنوان رییس سازمان نیز سفرهای شهرستانی دارم و افزون بر آن، ۵ شعبه هم در شهرهای غرب استان داریم و هدف ارتباط بیشتر با مردم، جلب رضایت مردم بهویژه جوانانی است که قصد سرمایهگذاری در بخش کشاورزی دارند.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در پایان از همراهی رسانهها قدردانی کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.



