به گزارش تفکر، رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش مازندران گفت: در فصل بسیار مهمی هستیم از یکسو ایام برگزاری امتحانات است با همه الزامات و مقرراتی که برای برگزاری یک آزمون خوب باید لحاظ شود و از طرف دیگردر فصل ثبتنام دانشآموزان هستیم که بسیارحائز اهمیت است و همه این موضوعات در دل یک پروژه بزرگِ ملی به نام پروژه مهر قرار دارد.
شعبانعلی رستمی به تجربه بسیار خوب اجرای پروژه مهر در سال گذشته اشاره کرد و ضمن تشکر از حمایت و راهبری مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران گفت: با هدایت و راهبری های جناب آقای کلبادینژاد و تلاش همکاران ما در ستاد پروژه مهر استان و شهرستانها، ادارهکل آموزش و پرورش استان مازندران موفق شد رتبه اول سال ۱۴۰۴ را در سطح کشور کسب کند.
*کسب رتبه اول آموزش و پرورش استان مازندران در اجرای پروژه مهر
دبیر پروژه مهر ادارهکل آموزش و پرورش استان مازندران به موضوع ثبتنام دانشآموزان اشاره کرد و گفت: نامنویسی دانشآموزان ورودی ابتدایی از اول خردادماه شروع شد و تا دهم تیرماه ادامه خواهد داشت و برابر آخرین آمار حدود ۵۳ درصد از برآورد ما که حدود 33 هزار دانشآموز بود، ثبتنامها هم نهایی شد.
وی همچنین گفت: نامنویسی دانشآموزان پایه هفتم هم از اول تیرماه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
رستمی با اشاره به دستورالعمل ثبت نام و تأکید وزیر آموزش و پرورش گفت: اخذ هر گونه وجه جز آنچه که در دستورالعمل به آن اشاره شد یعنی پول کتاب، پول بیمه و همچنین پول لباس فرم کارگاهها که مخصوص هنرستانها است، ممنوع است و هیچ مدیری حق ندارد در فصل ثبتنام وجهی غیر از آنچه که گفته شد، از خانوادهها دریافت کند.
وی درخصوص وجه کتاب نیز گفت: پول کتاب برای پایه دوم ابتدایی 217 هزار تومان، سوم ابتدایی 245 هزار تومان، چهارم ابتدایی 250 هزار تومان، پنجم ابتدایی 291 هزار تومان و پایه ششم ابتدایی نیز 296 هزار تومان تعیین شد.
رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش مازندران به پول کتاب در مقطع متوسطه اول اشاره کرد و گفت: این مبلغ برای پایه هشتم دخترانه 414 هزار تومان و برای هشتم پسرانه 422 هزار تومان و برای پایه نهم 434 هزار تومان اعلام شد.
وی افزود: پول کتاب برای متوسطه دوم نیز با توجه به پایه دهم تا دوازدهم و همچنین رشتههای ریاضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف از 509 هزار تومان تا 627 هزار تومان متغیر است و اگر مدارس وجه بیشتری طلب کنند، تخلّف است.
• مبالغ دریافتی باید به حساب مدرسه واریز شود
دبیر پروژه مهر آموزش و پرورش استان مازندران همچنین تأکید کرد: وجه دریافتی حتماً باید به حساب مدرسه واریز شود و واریز این مبالغ به حساب شخصی قطعا تخلّف است و لازم است خانوادهها متوجه باشند اگر مدرسه دستگاه کارتخوان دارند، باید وصل به حساب 415 مدرسه باشد.
وی گفت: از آغازمهرماه که فصل ثبتنام پایان می پذیرد مدرسه بابت توسعه برنامههای آموزشی و تربیتی، با جلب رضایت اولیا، میتواند مبالغی از آنها دریافت کند و تجربه ما نشان میدهد اگر این برنامهها برای خانوادهها بهخوبی تبیین شود، شاهد مشارکت خوب خانوادهها خواهیم بود.
رستمی با تأکید بر اجرای برنامههای موسوم به فوقبرنامه تأکید داشت که مدارس دولتی با مصوبه شورای آموزش و پرورش شهرستان،میتوانند برای اجرای این برنامهها از خانوادهها های علاقمند وجه مصوب را دریافت نمایند.
وی همچنین گفت: اگر اولیای محترم برای پرداخت این هزینهها یا کمک به مدرسه و مشارکت میخواهند چک بنویسند، حتماً باید در وجه مدرسه باشد نه حامل و اگر گزارش مکتوبی به ما برسد مبنی بر اینکه مدیری این وجوه را به حساب شخصی خود یا یکی از عوامل مدرسه واریز کرد، حتماً به هیات رسیدگی به تخلّفات اداری معرفی خواهد شد.
دبیر پروژه مهر آموزش و پرورش استان مازندران به لباس فرم دانشآموزان اشاره کرد و گفت: شرایط اقتصادی کشور سخت است، در سال گذشته دو جنگ تحمیلی را داشتیم و خانوادهها عموماً دچار مشکل هستند و به همین دلیل مصوب شد فقط ورودیها پایه اول، هفتم و دهم ملزم به تهیه لباس فرم باشند و دانشآموزان میانپایه اگر لباس فرم سال قبل را دارند، الزامی بر تهیه لباس فرم نو نیست.
وی درخصوص سرویس دانشآموزان هم گفت: ساماندهی سرویس مدارس از آموزش و پرورش گرفته و به وزارت کشور محول شد و در شهرستانها فرمانداریها و شهرداریها و در سطح استان هم شورای ترافیک این وظیفه را عهدهدار شدند و آموزش و پرورش در این میان هماهنگکننده است.
رستمی تأکید کرد: وظیفه مدیر مدرسه در موضوع سرویس این است که مسیر را به خانوادهها نشان دهد و اولیای محترم به سامانه پایش ناوگان دانش آموزی «سپند» بروند و نامنویسی کنند. هیچ مدیری حق عقد قرارداد با هیچ شرکتی را ندارد و تعیین قیمت یا مسئولیت این فقره هم با مدیر مدرسه نیست و خانوادهها باید به این موضوع توجه کند.
• برای ثبتنام دانشآموزان میانپایه نیازی به حضور خانوادهها نیست
معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران در ادامه گفت: ثبتنام دانشآموزان میانپایه نیازی به حضور خانوادهها ندارد و مدیران مدارس موظّف هستند دانشآموزان دوم تا ششم، هشتم و نهم و همچنین یازدهم و دوازدهم را در سامانه نامنویسی کنند.
وی در ادامه به تأکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر کاستن از تنوع مدارس اشاره کرد و گفت: ما مدارس مختلفی داریم از شاهد و سمپاد تا نمونه و هیأت امنایی و معارف اسلامی و مدارس قرآنی و... امسال قرار است از این تنوع کم شود و برای گام نخست مدارس هیأت امنایی حذف خواهند شد.
• امسال مدرسه هیأت امنایی نداریم
رستمی در همین زمینه گفت: امسال به دستور وزیر آموزش و پرورش مدارس هیأت امنایی نداریم و این دسته از مدارس حق برگزاری آزمون و مصاحبه و تعیین شرط معدل برای گزینش دانشآموزان را ندارند ضمن اینکه دریافت شهریه همانند سابق و به نام مدارس هیات امنایی از دستور کار این مدارس خارج شده و محدوده جغرافیایی هم باید در این مدارس رعایت شود به این معنا که اگر دانشآموزی معدل پایینی داشت اما در محدوده جغرافیایی آن مدرسه سکونت داشت، باید در همان مدرسه ثبتنام شود.
وی به شکایات مردمی از فرایند ثبتنام در مدارس استان اشاره کرد و گفت: مطالبه وجه در زمان ثبتنام یکی از شکایاتی است که فراوانی بیشتری دارد اما موضوع مهمتر گروگرفتن پرونده دانشآموز در فصل ثبتنام است موضوعی که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی این اقدام چنانچه به ترک تحصیل دانشآموز منجر گردد، جرم تلقی میشود و پیگیری قضایی دارد.
رستمی در این خصوص افزود: حساسیت مجلس و ورود قانونگذاران بر اساس شواهدی بود که گرو گرفتن پرونده تحصیلی موجب شد دانشآموز انگیزه حضور در مدرسه را از دست بدهد و ترک تحصیل نماید.
رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش مازندران گفت: گروگرفتن پرونده تحصیلی دانشآموزی در مدارس غیردولتی بیشتر اتفاق میافتد و حتی اگر مدرسه از دانشآموز، مطالبهای مالی دارد باید از مسیرهای حقوقی آن را پیگیری کند و مدیر اجازه گرو گرفتن پرونده تحصیلی دانشآموز را ندارد.
معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران همچنین گفت: مدیران اجازه ندارند اطلاعات دانشآموزانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی قرار دارند را فاش کند یا آنان را از دیگر دانشآموزان تفکیک کند و این هم از موارد تخلّف است.
رستمی خاطرنشان کرد: مدیران در فصل ثبتنام بسیار سرشان شلوغ است، حضور اولیای محترم هم در مدرسه زیاد است و ممکن است سوءتفاهمی ایجاد شود و اگر مواردی از تنش ایجاد شد، توقع داریم در نهایت آرامش و با حفظ احترام متقابل، آن را مدیریت کنند. بویژه از همکاران محترم انتظار تکریم مراجعین را داریم
وی تأکید کرد: در سال گذشته در استان مازندران حدود 528 هزار دانشآموز در بیش از 4100 مدرسه و حدود 23 هزار کلاس ساماندهی شدند، برای ساماندهی این حجم از آیندهسازان این استان، لازم است از همه ظرفیتها استفاده شود بهویژه انجمن اولیا که پل واسط بین آموزش و پرورش، مدارس و خانوادهها هستند.
رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش مازندران در همین زمینه گفت: مدیران به هر میزان سطح مشارکت اولیا را ارتقا دهند (تأکید میکنم منظور من از مشارکت، تنها مالی نیست، منظور بنده همراهی خانوادهها و مسئولیتپذیری آنها است) در مدیریت خود موفقتر خواهند بود.
دبیر پروژه مهر آموزش و پرورش استان مازندران در همین زمینه گفت: مدیران یک «کیوآرکد QRcode» که وصل به سامانه «مای مدیوmy.medu.ir » است را در مدارس نصب میکنند و اولیا هم در زمان ثبتنام و هم در طول سال تحصیلی میتوانند از طریق این کیوآرکد به سامانه وصل شوند و نگاه و نظر خود را درخصوص ثبتنام، آزمون و همه امور جاری مدرسه به ما اعلام کنند ضمن اینکه شکایتی اگر دارند در سامانه هم میتوانند آن را ثبت کنند و ما در کوتاهترین زمان آن را میبینیم و پاسخ خواهیم داد
وی در همین زمینه افزود: سامانه «فؤاد» (فوریتهای اداری) شماره تماس ۱۲۸ نیز یک کانال مستقیم برای ثبت فوری گزارشها و شکایات مردمی است تا مشکلات مربوط به تأخیرها، ناهماهنگیها و رفتار نامناسب در ارائه خدمات دستگاههای اجرایی به سرعت پیگیری شود و خانوادهها میتوانند برخی شکایتهای خود را از این طریق اعلام کنند.
• سال ۱۴۰۴ قریب دو هزار شکایت به ما اعلام شد
رستمی در همین زمینه گفت: در سال گذشته هزار و نهصد و دو گزارش شکایت از خانوادههای محترم و همکاران یا دانشآموزان داشتیم که مورد پیگیری قرار دادیم.
دبیر پروژه مهر آموزش و پرورش استان مازندران همچنین گفت: مدارس دولتی اگر برنامه ویژهای دارند بهعنوان فوقبرنامه و قرار است برای اجرای آن از خانوادهها پولی دریافت کنند، لازم است موضوع را به اداره شهرستان اعلام کنند و در شورای آموزش و پرورش شهرستان مصوب شود و در نهایت برنامه اجرا شود.
وی همچنین به شهریه مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: از آنجاییکه درصد افزایش شهریه برای سال تحصیلی 1406-1405 هنوز اعلام نشد، در زمان ثبتنام علی الحساب مبلغ شهریه سال قبل از خانوادهها دریافت میشود و زمانی که نرخ شهریه جدید اعلام شد مابهالتفاوت را از خانوادهها دریافت میکنند.
رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات ادارهکل آموزش و پرورش مازندران در پایان گفت: اگر قبل از آغاز سال تحصیلی، خانوادهای تصمیم به انصراف از ثبتنام فرزند خود در مدارس غیردولتی بگیرد، 5 درصد شهریه را باید پرداخت کند، اگر این انصراف پس از آغاز سال تحصیلی باشد، 50 درصد از شهریه را باید پرداخت کند اما اگر این انصراف در بعد از امتحانات نوبت اول باشد، شهریه تماماً باید توسط اولیای محترم پرداخت شود.