به گزارش تفکر، مریم جلالی امروز -جمعه- در نشست بررسی چالشها و فرصتهای صنایع دستی مازندران که با حضور «رضا گنجی جویباری» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، «حسن ایزدی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و برخی مسئولان و فعالان این حوزه در استانداری مازندران برگزار شد، توجه به هویت و ریشههای هر منطقه را عامل شکوفایی و تجاری شدن صنایع دستی دانست.
وی افزود: یکی از چالشهای عقبماندگی صنایع دستی این است که مقوله فرهنگ در ادبیات توسعه مغفول ماند و توسعه بیشتر در حوزههای غیرفرهنگی رخ داد، یعنی به جای اینکه فعالیت در حوزه فرهنگ را سرمایهگذاری و درآمد بدانیم هزینه دیدیم.
معاون صنایعدستی وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خاطرنشان کرد: حوزههای فرهنگ، صنایع دستی و میراث فرهنگی جزو بخشهای ارزشآفرین و درآمدزا هستند و باید به این حوزه نه به عنوان بخشی هزینهدار، بلکه حوزهای درآمدزا نگاه کنیم.
جلالی با بیان اینکه مازندران یکی از قطبهای تولید انواع فرهنگ است و افزود: فرهنگ هر منطقه در صنایع آن هم تجلی یافته است.
وی فراموشی ریشههای فرهنگی به واسطه ظهور تکنولوژی را عامل ضعف در شکوفایی صنایع دستی دانست و گفت: به دنبال آن هستیم که با تدوین و ارایه راهبردهایی حساب شده صنایع دستی را به ادبیات توسعه نزدیک کنیم. در همین راستا نیز پس از از ۲ سال تلاش آبان امسال سند ملی صنایع دستی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و از سوی رییسجمهور به نهادهای مرتبط ابلاغ شده است.